Vilket mellanrum skall det vara mellan glespanelen för att värmefördelningsplåten skall sitta fast? Har förstått att golvvärmerören "klickas" fast i plåtarna. Men vad håller plåtarna på plats - ett exakt avstånd mellan glesen - eller?
 
Om rören skall ligga c/c 300mm brukar jämnt fördelade 21x120 glespanel bli perfekt. Luckan blir då drygt 30mm. Bättre att luckan är lite större om du är osäker.
Plåten kommer att ligga löst i luckan. Därför drar du fast den med en vanlig gipsskruv. Drar ner skallen 1mm under plåtytan. En styck skruv i varsin motstående ände. Det räcker för att plåt skall ligga kvar med iklämt rör.
Om du skall lägga sladdrigt laminatgolv ovanpå kan det vara idé att ta lite fler skruvar.
 
Det blir som du säger sladdriga laminatgolv.
Det är just dom som gör mig lite osäker på om de går att lägga dessa på värmefördelningsplåten direkt, eller om jag måste på med en skiva till innan laminatet.
Men med att skruva 1mm ner i plåten då menar du att den bockar ner sig i glespanelen under - för den är vell knappt 1mm tjock själva plåten?
 
Jag sköt fast plåten med en häftpistol när jag la mina plåtar. Funkar perfekt.

Du ska nog ha en skiva till innan laminatgolvet. Jag vet inte vad du har för tjocklek på laminatgolvet, men jag hade 22mm golvspånplatta ovanpå glesen innan jag la laminatgolv, 7mm. Värmen räcker utan problem ändå.
 
verbatim25@spray.se skrev:
Det blir som du säger sladdriga laminatgolv.
Det är just dom som gör mig lite osäker på om de går att lägga dessa på värmefördelningsplåten direkt, eller om jag måste på med en skiva till innan laminatet.
Men med att skruva 1mm ner i plåten då menar du att den bockar ner sig i glespanelen under - för den är vell knappt 1mm tjock själva plåten?
Som Tompa74 skriver är grov häftpistol det vanligasta. Jag (och många andra) har ingen sådan, så då får det bli gipsskruv istället.
Jo, det stämmer: Man drar skruven "lite för mycket" så att det blir en grop i plåten runt skruvskallen.
 
OK, tack för svaren.
Först var det tänkt at jag skulle har 22mm spånskivor som jag skulle fräsa själv, sen har man hört att det är lite jobb att fräsa minst 500 m, som det blir för min nybyggnad. Så då tänkte jag istället läga glespanel (med värmerören där) och på det spånplatta, men nackdelen med det är att man måste täcka glespanelen och golvrören ganska direkt för att kunna fortsätta med resten av byget - tex inneväggar o dyligt. Så min senaste ide är att lägga vanliga icke spårade 22mm spånplattor och sedan klyva spånplattor till remsor som en sorts glespanel - lägga värmeplåtar rör och sedan förhoppningsvis skall det vara slätt nog för laminatgolv. Blir det inte slätt nog så lägger jag en tunn spån ca 10 mm eller nått i den stilen. Förden med det sista förläggningsalterativet är att när det understa golvspånet är lagt så går dett att göra annat snickeri i lyan.
Synpunkter?
 
Det blir ju bra. Din första idé med att ha gles i botten och spånplattan på är sämre. Bättre med en 22mm spånplatta i botten som du naturligtvis limmar och skruvar och sedan skruvlimmade remsor ovanpå detta.
Räkna med att det går åt en hel del lim. runt 20 liter om du har 500 m slinga. Vinterlim skall det vara för övrigt.
 
Bara en liten fråga...varför kan du inte täcka glespanelen med spånplattor direkt då?

Att lägga golvspån går ju skitsnabbt, bara limma och skruva. Sen har man ett perfekt golv att gå på för att snickra övrig inredning.

Du får ett starkare golv med glespanel i botten.
 
Du får ett starkare bjälklag med spånskivan dikt an bjälkarna.

Det är klart; om man lägger glesen nere i bjälklaget och skruvar upp den mot spånplattans undersida blir det en annan femma, men det är jäkligt bökigt och golvet blir långsammare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.