Hej, jag skulle vilja ha tips på alternativ till plåt för att byta ut plåten på mitt hus. Plåten som sitter där är nog sedan kåken byggdes 1903 och är väldigt rostig med följden att det börjat läcka. Plåten är valsad i skarvarna och tornet har rätt mycket "former". Jag har för mig att jag hört att det finns nåt pappmaterial som är väldigt formbart? Jag har i nuläget inte råd att ta hit en plåtis för att göra jobbet men behöver givetvis åtgärda detta ganska omgåeende. Hoppas på svar.

Bif bild på taktet, plåten sitter alltså på tornet ovanför entren och går upp till nocken.
 
  • huset 2008-08.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kanske shingelplattor kan vara ett alternativ men jag tycker att det skulle förstöra kulturvärdet lite men det är betydligt billigare än den plåt du behöver...:(
 
Håller helt klart med föregående talare.
Tänk på kulturvärdet.
Jag skulle nog kontakta en plåtis ändå. Om delar av taket är friskt kan det gå att göra en så kallad "ilagning". Man bryter upp falserna där plåten är dålig och byter den rostiga delen. Med tanke på åldern och lutningen skulle jag tro att tornet är enkelfalsat.
(Plåten är vikt en gång i skarven, till skillnad mot dubbelfalsad som är vikt två gånger)
Enkelfalsad plåt är lättare att byta och inte lika känslig när man falsar i en ny bit. (Gammal plåt har en tendens att spricka när man viker den igen på samma ställe.)
Hoppas att ni hittar en bra lösning. MVH Stefan
 
Om huset har ett kulturhistoriskt värde har jag hört att man kan söka bidrag för merkostnaden som krävs för att bibehålla det historiska värdet. Jag vet dock inte hur det fungerar i praktiken men det kanske någon annan vet.

Vidare kan det ju finnas bestämmelser som säger att man inte får lägga vilket tak som helst. Jag har precis varit i kontakt med stadsbyggnadskontoret där mitt nya hus ligger då jag har den omvända funderingen där. Huset har där shingel och jag funderar på plåt eller tegel. Där menade handläggaren att shingel inte kunde ses som ett tidstypiskt tak (huset från 1910-talet) och därför hade man bara positivt att säga om vi skulle vilja byta ut det.
 
Jag bytte från tvåkupigt lertegel till falsat plåttak. Kollade med kommunen först (Norrtälje), de sa att det behövs bygglov för ändring av takbeklädnad i tätbebyggt område. Stadsplanerat område.
Är huset av "kulturhistorisktvärde" så krävs det andra beslut. Riksantikvarien?
Lycka till. S
 
Aahh, vilket fint hus. Så läckert torn. Kontakta Strömsbro Bleck och Plåt i Gävle. Dom har förvånandsvärt bra priser och dom kan just sådana jobb som ditt. Tro mig, jag fick ringa runt ett bra tag innan jag fick fatt på någon som befattade sig med kulturjobb. Det är långt ifrån alla plåtisar som som klarar det. Skicka PM om du vill veta mer.

Vi gjorde tillfälliga lagningar med Mataki innan vi bytte tak.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.