Ska riva bort tegelfasaden på gaveln i samband med tillbyggnad och även slipa / blästra bort asfalt på en källarvägg så det kommer att damma en del. Därför tänkte jag skaffa något slags andningsskydd, tänkte inte hyra utan vill kunna ha en tillgänglig om jag behöver fixa isolering mm.

Tittade på denna som verkar räcka för mina behov, någon som testat den?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82325
 
Jag övervägde billighetsmasker när jag behövde en mask för några månader sedan. Dock tycker jag det är lite osäkert om det kommer gå att få tag på vettiga filter till lågprismaskerna så jag satsade på en Sundström halvmask -- deras filter har sett likadana ut i en massa år. Köpte min på www.abcskydd.se som jag tyckte var grymt bra att ha att göra med.

Vet dock inte om jag kan rekommendera Sundströmsmasken. Jag tror jag har för avlångt ansikte för den klämmer bra på näsan samtidigt som den inte går ner som jag vill på hakan. Kanske skulle tagit en 3M-mask i stället...
 
Jula har nedsatt pris på en mask just nu och det finns extra filter (förvisso bara för organiska ångor)

 
Ahh tackar för tipset, en följdfråga då bara. Om filtret klarar ångor så borde väl damm också filtreras bort eller har jag misstagit mig?
 
Du vill _inte_ använda ett filter avsett för organiska ångor för att plocka damm. Varje filter är anpassat för en typ av ångor/partiklar. Däremot kan ofta flera filter kombineras.

Har du möjlightet så köp en mask med förfilter till partikelfiltret. Det tar grymt mycket av det lösa dammet och man slipper sätta det i det dyrare partikelfiltret. När jag meckade en helg i betongdamm avverkade jag nog 6-7 förfilter medan partikelfiltret var till synes helt rent. Förfiltret kostar några kronor, partikelfiltret 50-100 spänn.
 
Aha där lärde man sig lite, ska kolla efter vad de ligger på i pris.
 
Classe har en halvmask som heter MSA Advantage 200. Jag tror att den även finns på Jula. Jag köpte min på Jula för några år sedan. Vi använder exakt samma mask med partikelfilter P3 på jobbet när vi håller på med dammande arbeten. Då menar jag dammande arbeten med radioaktivt anrikat urandioxiddamm. Sånt damm är direkt farligt att inandas. Du kan lita på en sådan, relativt billig mask.
 
Den finns kvar hos Jula och MSA är en av världens största tillverkare av andningsskydd. Det kommer att finnas filter att få tag i under överskådlig framtid. Man kan nog välja en mask från 3M eller Sundström också. Min poäng är att det inte behöver bli så mycket dyrare att skaffa ett erkänt märke där det med största sannolikhet kommer att finnas filter att köpa även efter några år. Ur det perspektivet är jag mer tveksam till Biltemas modell.
 
phl skrev:
Jag övervägde billighetsmasker när jag behövde en mask för några månader sedan. Dock tycker jag det är lite osäkert om det kommer gå att få tag på vettiga filter till lågprismaskerna så jag satsade på en Sundström halvmask -- deras filter har sett likadana ut i en massa år. Köpte min på www.abcskydd.se som jag tyckte var grymt bra att ha att göra med.

Vet dock inte om jag kan rekommendera Sundströmsmasken. Jag tror jag har för avlångt ansikte för den klämmer bra på näsan samtidigt som den inte går ner som jag vill på hakan. Kanske skulle tagit en 3M-mask i stället...
Jag har 3Ms halvmask, och kan rekommendera den. Man kan ha enkla filter, eller kombinera partikelfilter med gasfilter. Hittills har den inte satt igen värre än att man nästa gång får igång den med samma typ av första utandning som när man snorklar.

--- Mats ---
 
Bra, jag har aldrig sett modellen på filter förut (MSA), bara de klassisk runda
 
för den som behöver en mask så har tools just nu kampanjpris (230+moms) på sundströms sr-100 latexmask, vilken jag tycker är riktigt bra. Finns i 2 storlekar. Kampanjen gäller till 5/6.
 
1) Köp en mask som det finns olika filter till. Dels olika för organiska ångor mm, och dels för olika partikelstorlekar. Tänk på det där med förfilter också enligt ovan.

2) Köp en bekväm mask. Större risk att man "glömmer" använda obekväm skyddsutrustning.

3) Lungor tillhör typiskt sådant som är svårt att reparera när skadan är skedd...

Jag har själv en Sundström-mask som är mycket bekväm (för mig i alla fall).
 
Jag köpte just den masken från Biltema, har använt den kanske 10-15 timmar, slipat rost bl.a. Tycker den fungerar bra, framför allt jämfört med de billiga pappersmaskerna, som gärna blir fuktiga och immar igen skyddsglasögonen. Jag tror att det finns 2 olika sorters filter till Biltemas mask.
 
Har man skägg så spelar det ingen roll vilken mask man har då behöver man en helmask med till förd luft så det blir övertryck i masken.
Själv så använder jag sundströms latexmask och den är riktigt skön tycker jag.

Mvh Pär H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.