vi har fått en preliminär kalkyl.
Huset: 1080 900 (vi ska måla och lägga golv själva i så fall så vi får det vi vill ha på vårt sätt)

Brunn,infiltration + el: 85000+20 000
Grovplanering 35 000
tillkommande material:50 000

(materialkostnad om vi tar deras golv+ tapeter ca50 000)
övriga byggkostnader - bygget under byggtiden 9 000

lagfart,pantbrev,bygglov: 2 700+24 159+20 000

Kvalitetsansvarig(fast vi vill ha egen) 12 000
räntor under byggtid: 21 890 skattereduktion -6557

Jag undrar. var ska jag planera in mer pengar och i så fall på ett ungefär hur mycket - om någon har en idé. Är detta överhuvudtaget en realistisk kalkyl???

Detta kanske skulle ha varit under "priser" men nu blev det här
Sen tillkommer ju tomten men den har vi ju redan...
 
glömde...standardgrund ingår i huspriset!
 
Tja, några saker som kan tänkas tillkomma är:

"standardhöjning, tillägg", plattor, gångar, murar, anslutningsavgift el, inredning vindsvåning (om sådan finns), carport/garage.

 
Elanslutning fanns med i kalkylen. Inredningsbar övervåning - finns inte. Garage gör vi själva sen!
Plattor, gångar murar - hur mycket behöver man kalkylera för det tror du? Dessutom kanske jag borde kalkylera för ev. mer än standard schaktning???
 
Svårt att bedöma kostnaden för iordningställande av tomten, det är heller inte något som blir klart lika fort som huset.

Men tänk efter vad som är viktigast att få iordning tidigt tex plattgång (+ev trappa) upp till huset.

Sedan beroende på vad ni har gjort med tomten under bygget, så kan det finnas behov av att låta vissa delar "sätta sig" under något år - där kan ni lägga på antingen fyllnadsmassor eller jord.

Men ansätt en rimlig summa för iordningställande av tomten, sedan kan ni alltid bryta ner den i mindre delar.
En gissning från min sida kan vara 50000 för en tomt på 1000m2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.