Vi har just nu singel på vår uppfart och på gången fram till ytterdörren. Riktigt jobbigt singel som inte ligger där det ska utan mest hamnar i gräsmattan, inomhus och ute på gatan. :(

Nu är jag trött på det! Gången till ytterdörren ska plattläggas men uppfarten med carport (som är rätt stor) har vi inte råd att plattlägga eller asfaltera. Nog måste det väl finnas bättre singel som ligger där det ska och som man inte drar med sig under skorna?

Vad heter det och vad kostar sånt?
 
Enkel lösning är att använda större fraktioner, kanske över 20-30mm, upp till en storlek som passar. Blir inte lika trevligt för rullatorer, barnvagnar etc men det fastnar inte i dojjorna :)

Om du är mån om utseendet så använd natursten, dvs grus, och inte singel/makadam som är krossad sten...
 
Krossgrus 0-18 blir hårt och stabilt när det har legat en tid. ;)
 
  • Gilla
jeric.cire
  • Laddar…
Swerock säljer något som kallas för gårdsgrus, de har några olika varianter av det detssutom.

Krossmaterial tror jag inte är optimalt att använda utan du ska nog satsa på något slags grus i en storlek som du tycker är tilltalande.
 
Låna gärna en vält och gå över gruset så blir det packat ordentligt(Kanske inte så snyggt men lär väl ligga kvar ;)

Mvh
 
Tackar så mycket för svar!
Just det estetiska är inte så viktigt just där. Det ska vara praktiskt och inte alltför dyrt... :)
 
När vi grävde upp gården förra sommaren rekommenderade traktorföraren som hjälpte oss att lägga stenmjöl som sista lager ovan bärlagret. Första sommaren är det jobbigt, dammigt men sen blir det en hård yta som ligger där den ligger. Stenmjöl är dessutom en restprodukt och relativt billigt. :)
 
Totte_S
Jag håller på det som Immobil och Anj varit på, dvs 0-18, 0-16, krossgrus, väggrus etc kärt barn har många namn.
Vi har "0-16 stenmjöl" och vi skyfflade bara ut, krattade jämnt och lät tid och regn göra resten. Stenhårt, rör sig inte ur fläcken trots bra lutning, ca 40-50 cm på 5 m.
Gårdsgrus eller naturgrus går fetbort, det gör just det som Tindragull inte vill, nämligen hamnar överallt utom där det ska vara. (Fast det går att få det bättre)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.