Behöver man andingsskydd om man ska isolera ett innertak i ett garage som inte är så stort, hur farligt är det att exponera sig för isoleingsdamm under ca 15-30 min ?
 
Vad är det för isolering?
Miniralull antar jag..?

Jag skulle utantvekan använda en vanlig damm mask, kostar ju typ 30:- st.
Med tanke på att det är glas som flyger runt, kan inte vara bra att få ner de i lungorna.
 
Ja det är väl lika bra , men hur mycket exponering krävs innan man tar skada, räcker det med en gång?
 
Lite lustigt angående detta; om man tittar på "Arga snickaren" på TV så skäller han ut alla om att det sticker ut farligt glasull från fönsterdrevningarna (som blir helt ofarligt om de göms bakom en list). I nästa moment står han och isolerar för fullt utan någon form av skydd.
 
Det är ingen fara för oss hemmahantverkare, känns lite bättre i näsa/hals med ett enkelt andningsskydd. Har själv bara använt det vid vindsisolering där det blir ett trångt utrymme. Du tar ingen skada, isolera på.
"Arga snickaren"; det är skillnad att med småbarn leva i ett hus med öppen isolering från att som vuxen isolera "lite då och då". I några av programmen har det funnits öppen isolering i barnens rum.
 
Det skall ju vara lite drama i programmet, annars blir det inte spännande..

Eller är det för att det är kärringgnäll som programmet heter Arga Snickaren i femininum?? ;)
Arge Snickaren heter det i maskulinum..
 
Hej, jag isolerade lite innerväggar nyligen och både jag och min sambo fick rejäl huvudvärk efteråt. Lite klantigt så hade en del isoleringsdamm även hamnat i filtret till luft/luft-värmepumpen vilket gjorde att den pytsade ut lite kass luft..

Jag hanterar inte isolering utan andningsskydd hädanefter. Har inte haft några problem med huvudvärk eller annat efter det, förmodar också att det kan vara olika beroende på vad det är för isolering och hur den är behandlad..
 
mycke_nu skrev:
Det skall ju vara lite drama i programmet, annars blir det inte spännande..

Eller är det för att det är kärringgnäll som programmet heter Arga Snickaren i femininum?? ;)
Arge Snickaren heter det i maskulinum..
Ah, men sexus är inte en obligatorisk böjningsregel för adjektiv längre, så "Arga Snickaren" är faktiskt korrekt, även om det kan kännas fel. Finns ju flera konstigheter som numera är ok, en som jag inte riktigt kan smälta är "jag är större än dig"

I ämnet så använder jag alltid munskydd. Får obehaglig rethosta annars vilket inte är trevligt eller känns särskilt nyttigt. Förstår inte varför man inte skulle göra det, ett munskydd kostar ju bara några tior.
 
För att spinna vidare på temat andningsskydd och isolering - om man ska riva ut möglig glasfiberull från en vind, vad behöver man för andningsskydd då? Jag kan tänka mig att mögelsporer inte är jättebra att dra i sig.
 
Jag skulle köpa en Sundström-mask (men jag har en redan).
www.srsafety.se. Ett klipp om deras dammfilter "SR 510 skyddar mot alla typer av partiklar (damm, rök, dimma, spray, asbest), även bakterier, virus och radioaktivt nedfall".
Dessutom kan man seriekoppla filtren, så man kan ha ett dammfilter först och ett gasfilter sedan.
Längst fram har man ett förfilter som tar mycket skit bara det.
 
BiFuel skrev:
För att spinna vidare på temat andningsskydd och isolering - om man ska riva ut möglig glasfiberull från en vind, vad behöver man för andningsskydd då? Jag kan tänka mig att mögelsporer inte är jättebra att dra i sig.
Definitivt satsa några hundralappar på en bekväm halvmask och P1-filter som skyddar mot det mesta i dammväg. Vill man även slippa glasull i ögonen, som inte är så skönt, finns det helmasker för några hundra ytterligare.
Och när man väl har en bra mask kan man köpa filter mot det mesta, t.ex kolfilter mot lackångor.
Köp av ett fabrikat som sannolikt finns kvar på (svenska) marknaden även några år framåt så det går att få tag på filter och utbytesdelar. Sundströms som nämnts är troligen en bra kandidat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.