Hej! Har en grävd brunn hemma som vi tar vatten ifrån.Har tagit prov och det var inga problem med drickskvaliten,dock så var det lite "agressivt" har ja för mig?Så vi blev "rådda" att sätta in nåt slags (kommer inte ihåg vad det hette) filter.Men så idag så märkte ja att vattnet smaka o lukta "mark,dike"o hade blivit lite mörkare till färgen.Nån som har nån ide om vad det kan vara?Det första som slog mig var att det blivit milt o snösmältning så det runnit ner "vårflod" i brunnen därav smak o lukt?Det andra var att ja hört man ska byta ut singlet i botten på brunn nån gång ibland o det har ja inte gjort på dom 5åren som vi bott här;)Så nu skulle ja vilja ha lite input om vad det kan vara som hänt med vattnet?:)
 
Lukt och smak brukar variera lite med vattenföringen. Några dagar efter ett större regn - eller snösmältning - brukar det märkas på vattnet.
 
Färgen och lukten är garanterat ytvatten som tränger in efter nederbörd. Färgen är med all säkerhet humus.
 
Om vattnet är aggresivt så vill ni installera ett filter som höjer ph värdet. Ett surt aggresivt vatten fräter inifrån på rören och det kan gå läck precis var som helst i huset och när som helst utan förvarning - risk för tokdyrt!

Callidus.se t.ex. är en tillverkare av vattenfilter, det finns garanterat fler men det är ett sådant vi har i alla fall. Sök på eniro på vattenfilter i ditt närområde kanske..
 
Jo vi har ett sånt filter mot "aggresivt" vatten.Hur kan man täta brunnsringar mot att det rinner i ytvatten?Går det att göra innefrån på nåt sätt?Förra husägarn har varit "bussig" o byggt altan mitt över brunnen,känns som lite "överkurs" att riva den innan man gräver upp runt brunnen.:)
 
Hoppas det inte är tryckimpregnerat virke.. :eek:
 
För att slippa ytvatten (eller iallafall minimera risken) bör man som första åtgärd se till att det är fall från brunnen och utåt åt alla håll.
 
Håller med mycke_nu! Den typen av ämnen tror jag inte heller kollas vid ett standard dricksvattenprov, men där kan jag ha fel. OM det är tryckimpregnerat virke skulle jag genast kolla upp vattnet. Lite beroende på vad det är impregnerat med, men åtminstone koppar och tenn är bäst att kolla. Är det riktigt illa, med äldre impregnerat virke skulle även arsenik och krom kunna vara aktuellt.
 
Altan golvet ligger på gjutna plintar ca en halvmeter över marken,om det spelar nån roll?Det va nån som sa att det räcker att vatten som passerar 1m jord räknas som grundvatten?Hur som helst så ser det ut som det har slutat nu att rinna in ytvatten i ring skarvarna,tror ja ska tömma hela brunnen o se om det blir nåt bättre,tillrinning från botten?.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.