När jag planerar för mitt framtida drömhus funderar jag på två alternativ: Endera köper jag ett billigt renoveringsobjekt som jag bygger om och bygger ut. Eller så köper jag bara en tomt och bygger ett nytt hus.
Då jag vill göra allting själv (envis, kan själv) både rita ordna bygglov och bygga så funderar jag på om det kanske blir mindre byrokrati kring ett bygglov för ombyggnad. Min tidigare erfarenhet av bygglov för utbygge är att de inte verkade bry sig så mycket om konstruktionen utan bara var intresserade av storleken och hur det skulle se ut. Visserligen var detta på landet.
Vid ett nybygge måste man ju följa byggnormen till punkt och pricka och som amatör kan det vara lätt att missa något.

Stämmer det att man inte måste följa byggnormen vid tillbyggnad av ett gammalt hus?

T.ex. kan det väl vara ganska tuffa krav på U-värde vid nybbygge som kan vara svåra att uppfylla om man vill ha en viss typ av fönster eller kanske stenhus. Slipper man detta krav om det räknas som tillbyggnad?
 
Redigerat:
dymlingen skrev:
Stämmer det att man inte måste följa byggnormen vid tillbyggnad av ett gammalt hus?

T.ex. kan det väl vara ganska tuffa krav på U-värde vid nybbygge som kan vara svåra att uppfylla om man vill ha en viss typ av fönster eller kanske stenhus. Slipper man detta krav om det räknas som tillbyggnad?
Själva tillbyggnaden måste följa nybyggnadskraven, så du vinner inget på ditt resonemang.
Däremot kommer du att på sikt vinna på att bygga nytt (och välisolerat) eftersom uppvärmningskostnaden blir en bråkdel av ett gammalt, dåligt isolerat hus.
 
Det kan nog vara som volvo skriver att reglerna är likadana för nybyggnad som för tillbyggnad men jag tror inte att en tillbyggnad granskas lika noga som en nybyggnad.
 
daviden skrev:
Det kan nog vara som volvo skriver att reglerna är likadana för nybyggnad som för tillbyggnad men jag tror inte att en tillbyggnad granskas lika noga som en nybyggnad.
Det kan jag inte ålla med om.
Rutinerna är likadana i båda fallen.
 
Olika vid olika byggnämnder(.Kommuner)..är det allt...Sen är det lite hårdare koll om du gör allt själv har jag märkt...helst ritningar-byggansv ...;)

Mvh
 
Blir så irriterad utav alla omständigheter!!

Har pratat med flera Arkitekter och de hävdar så klart att det måste finnas ritningar e.t.c för ett bygglov.
Info över nätet är svårtolkat för att inte säga omöjligt.......vad gäller?

Skall själv bygga ett hus till på tomten som blir ca 60kvm ( boningshuset är på 120kvm )
Första tanken är förståss att man måste ha bygglov till allt och det är också den infon som finns överallt.
Problemet blev då bara att det fanns en massa regler för detta varpå jag tänkte att en Arkitekt kunde hjälpa mig med detta.
Det fanns det också men det kostade mellan 5-25.000kr ( för samma arbete )

Då jag pratade med kommunen var det inte nödvändigt med så fina ritningar.
Det räcker oftast med enkla skisser som går att tyda skalenligt samt med en beskrivning över hur huset skall se,var det skall ligga o.s.v

Sedan hävdade flera att det inte behövdes något bygglov alls eftersom att huset ligger utanför detaljplanen.
Släktingar har sökt och betalt för bygglov som sedan visade sig inte behövas!!


Letade info som stödjer detta men allt blev bara rörigt.
T.e.x så får man utanför detaljplanen uppföra helt nya och fristående byggnader...,men ibland läggs texten till med: I omedelbar närhet till ursprunglig byggnad!
Det finns även info som stödjer att det går bra att bygga mer än 3m ifrån huset,...var den regeln om 3m nu kom ifrån?
Men...Om nu detta stämmer...Hur stort hus/garage får man bygga?
Har hittat två olika info om detta då det dels hävdas att nybyggnaden inte får bli större än den ursprungliga,samt ( på en helt annan sida ) att nybyggnaden får bli högst 50% utav "orginalhuset".

Dessutom tycker ju jag att det är en stor skillnad på modullösningar modell Bauhaus m.f.l
och på ett permanent bygge..( oavsett hur stora de är )
Skall huset isoleras?...vilken uppvärmning?...avlopp?...e.t.c
Detta verkar inte vara något som man skiljer på.

Mitt hus skall byggas likadant som det andra d.v.s med putsade väggar,isolering,badrum,kök m.m
Med andra ord inget man påbörjar utan vetskap om vad som gäller.

Nu får jag hoppas på att kommunen återkommer snart med rätt info,då de första gången "glömde" tala om det faktum att kanske bygglov inte behövs i mitt fall...........suck!!
 
Glömde tillägga:

Då man trodde att man hade koll hittade jag denna info som även är nämnd utav tidigare
skribent:

Kommunen kan bestämma sig för att det inte behövs något bygglov även om det normalt hade krävts. ( typ grannen byggde utan lov,men jag får inte o.s.v )
Likaså kan de göra tvärtom nämligen KRÄVA bygglov där det normalt inte är nödvändigt.

De raderna gör ju att man alltid måste fråga dem hur som helst. ( känns "lite" godtyckligt )
......Hur smakade kaffet i morse och fick ni kanelbullarna som vi skickade?
 
O
Är inte alltid det bästa att fråga kommunen? istället för att sitta här och fundera ett samtal till kommunen kan ge svar på många frågor!
 
Trodde annars att meningen med forumet var att ventilera olika tankar och funderingar,samt bidra och få nya kunskaper!?
Problemet som jag belyste ( och har fått svar på ) är att olika regler för bygglov gäller på olika platser och vid olika tillfällen.
Då jag skrev hade jag redan pratat med kommunen men fått tvetydliga svar.
Vid nästa samtal påtalade jag det som jag hade hört och då bad de om att få återkomma.
I mitt fall gäller nu följande:
Jag får bygga en fristående byggnad på 30kvm ( byggyta ) helt utan bygglov på min tomt.
Alltså måste jag söka om bygglov vilket jag har gjort nu.
Vid samtalet kom nu mycket annat också upp som man måste veta innan byggstart.
Inte heller det något som framkommit utan de förkunskaper som jag nu har fått.
Hoppas med detta ha bidragit med det faktum att bygglov inte alltid behövs trots ganska omfattande förändringar,....om omständigheterna är de rätta.
 
Whynot skrev:
Problemet som jag belyste ( och har fått svar på ) är att olika regler för bygglov gäller på olika platser och vid olika tillfällen.
Då jag skrev hade jag redan pratat med kommunen men fått tvetydliga svar.
.
Men.........är det inte lite för mycket att begära att lagstiftare skriver solklara, otvetydiga instruktioner??? ;o)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.