Jag håller på att skissa på ett tvåvåningshus. Många av de tomter som vi har tittat på tillåter en byggyta på 120 kvm (stadsbyggnadskontoret säger att de brukar godkänna upp till 10% överyta)

Nu kommer jag till problemet, på undervåningen vill vi/behöver vi ha...

14 kvm föräldrasovrum
10 kvm rum för 2åring
6 kvm badrum
10 kvm hall
25 kvm vardagsrum
15 kvm matplats
15 kvm kök
10 kvm grov/tvätt

På övervåningen vill vi/behöver vi ha...

3 st á 12 kvm tonårsrum
20 kvm allrum
10 kvm förråd
10 kvm badrum

ja då kommer vi upp i 105 kvm undervåning och 76 kvm övervåning, känns lite snefördelat. Möjligheten finns förstås att göra 1½ plan, men jag har förstått att det ska vara lite oekonomiskt??

Är det någon som har tvätt på övervåningen.....känns det dumt? Jag har det själv nu en halvtrappa upp och jag har en känsla att tvätten skulle få högre prioritet om den låg på samma våningsplan som resten

Eller är det någon som har helt tvärtom, hall nere, men resten där uppe?
 
Mikael_L
Risken är väl att den mesta tvätten produceras på ÖV och ska dit också när den är ren.
Så egentligen ska man väl lätt kunna ha TS på ÖV.

När det är dags att hänga tvätt utomhus så blir det lite knöligare.
Att lösa groventrén blir ju också klurigare.

Vi måsteockså ta och fundera på TS på ÖV till vår planlösn. Jag har redan tidigare argumenterat för det, undrar varför jag glömt det nu. :surprised:
 
Mikael_L
Men, beroende på vilken teknik ni väljer, t.ex. fjärrvärme tar väl nästan ingen plats, så kanske ni ändå behöver ett teknikrum på BV, som man brukar kombinera med TS.
Jag menar VVB, FLVP, acctank, vattenmätare osv.

Fast allt detta kan kanske vara på ÖV...?


Ett alternativ kan ju vara att nagga lite kvm på nästan alla utrymmen nere.
Men det är inte lätt, Ja, jag vet ... :)
 
evasch skrev:
Nu kommer jag till problemet, på undervåningen vill vi/behöver vi ha...

14 kvm föräldrasovrum
10 kvm rum för 2åring
6 kvm badrum
10 kvm hall
25 kvm vardagsrum
15 kvm matplats
15 kvm kök
10 kvm grov/tvätt

På övervåningen vill vi/behöver vi ha...

3 st á 12 kvm tonårsrum
20 kvm allrum
10 kvm förråd
10 kvm badrum
Vi har precis tvärtom. Men det har jag iof skrivit om förut till dig.

Hall nere ca 10kvm
Kontor/sovrum 8kvm
Sovrum 10kvm
Sovrum 10kvm
Allrum 24kvm
Bad m dusch 4kvm
Klädförvaring 5kvm
Tvättstuga 10kvm
Vinrum 6kvm

Övervåning
Trapphus 6kvm
Kök/matplats/vardagsrum 62kvm
Sovrum 12kvm
Badrum 18kvm
Klädförvaring1 6kvm
Klädförvaring2 3kvm

Totalt ca 194kvm
 
100 kvadratmeter i nedre planet är en ganska så vanlig storlek känns det som.

De ytor som du nämner för samtliga rum kan ju komma att förändras när väl planlösningen ritas upp och det jag tycker att 12 kvadratmeter för en tonåring kanske är i minsta laget. Om du ger tonåringarna 2-3 kvadratmeter mer per rum och ökar allrummets storlek med 10-15 kvadrat är ytan på övervåningen 92-101 kvadratmeter. En annan lösning kan vara att ha öppet mellan planen.

Att flytta upp VVB, Acctank, Värmeanläggning och annat känns enligt eget förmenande mindre lockande. Läcker det så läcker det nedåt, ner till undervåningen.
 
Problemet med tvätten är dock att hon som tvättar (jag) planerar att hålla till därnere, och tyvärr är vi lika många på varje plan. Visserligen producerar den kvinnliga delen av tonåringarna lika mkt tvätt som 10 pers:mad:,men den manliga delen där väger upp det hela med att aldrig byta kläder ;) Men nu är han visserligen bara 12 år ännu så det kommer väll andra tider.

Sedan borde det kanske vara en grej att placera den där uppe så att tonåringarna kan tvätta lite oftare ;) hummmm....frågan om det är värt att chansa *S*
Att lägga dit och ta tillbaka tvätten får de iaf sköta själva

Ja just det ja...grovingång, då känns det som det går åt lite yta iaf, och allt det andra tråkiga tjaffset :(
 
Flytta upp 2-åringens rum också?
Innan ni är klara är han/hon väl nästan 4 år och då kanske han/hon kan klara sig utan er tillsammans med tonåringarna där uppe.
 
imported_Anders_S skrev:
Vi har precis tvärtom. Men det har jag iof skrivit om förut till dig.

Hall nere ca 10kvm
Kontor/sovrum 8kvm
Sovrum 10kvm
Sovrum 10kvm
Allrum 24kvm
Bad m dusch 4kvm
Klädförvaring 5kvm
Tvättstuga 10kvm
Vinrum 6kvm

Övervåning
Trapphus 6kvm
Kök/matplats/vardagsrum 62kvm
Sovrum 12kvm
Badrum 18kvm
Klädförvaring1 6kvm
Klädförvaring2 3kvm

Totalt ca 194kvm
Känns det inte konstigt att gå upp en våning för att komma till kök när ni varit och handlat t.ex
 
pinebar skrev:
Flytta upp 2-åringens rum också?
Innan ni är klara är han/hon väl nästan 4 år och då kanske han/hon kan klara sig utan er tillsammans med tonåringarna där uppe.
Han e jag inte så orolig för, han skulle nog stortrivas hos storasyskonen. Men anledningen till att vi vill flytta är att ge de stora lite mer space och inte bli störda av brorsan som lever runt på morgnarna. Jag tänker också att om de har kompisar på kvällarna så finns risken att han blir störd.

Om man tänker två år framåt så kommer de vara 17, 15 och 14 år...en liten plan finns också på ett litet pentry så de kan bo kvar hemma medans de studerar klart och upptäcker världen.
 
Ju mer jag tänker så ska jag ha ett souteränghus, gärna med en finingång där uppe och grov därnere.
 
evasch skrev:
Känns det inte konstigt att gå upp en våning för att komma till kök när ni varit och handlat t.ex
Inte alls. Tvärtom är köket, vårat vardagsrum etc uppe en befrielse. Skönt att komma upp. Njuta än mer av den vackra utsikten..

Men okej, jag inser att vi alla är olika. Men för VÅR del och utifrån vår tomt och omgivning är detta det bästa med vårat hus. Sen resonerade vi också kring när barnen blir större och har kompisar som kommer och går. Med en övervåning i princip för oss själva så slipper vi allt spring. Den minste får ha kvar sitt sovrum/lekrum bredvid oss så länge det känns lämpligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.