Hej!

Håller på att renovera mitt badrum och skall nu lägga in 15" prisolrör i väggarna. Det blir 1 rör för WC, 2 för vask, 2 för dusch och ett sista för tvättmaskin. Det blir ett helt rör till varje utkast för att jag endast vill ha en "hilalucka". Det som jag inte har riktigt koll på är höjderna för rören. WC hade jag tänkte sätta på 250-300 ovan golv. Dusch kommer sitta på ca. 1100 ovan färdigt golv. Vasken brukar väl sitta på 850 så runt 500 ovan färdigt golv blir väl bra. Men på vilken höjd skall jag sätta utkastaren till tvättmaskinen? Snackade med en VVS:are som sa att det kvitta, sätt den på 250 ovan golv, bakom maskinen. Men sen läste jag att man skulle ha en avstängningskran lätt tillgänglig. Är det godkänt att ha en "balofix" bakom hilaluckan som avstängning eller alternativt en "balofix" bakom maskinen. Eller måste den sitta ovan maskinen så man kommer åt den?
 
Strax bredvid och/eller över är väl det vanligaste..på 110 eller så.
 
Nu blev jag kluven. En tanke jag haft är att montera ett 400 skåp brevid och lägga en bänksskiva över. Då är det inte så snyggt om kranen kommer över maskien. Så brevid på ca. 800 är kanske ett bra ställe medans avloppsröret kan kan gå bakom.
 
Mr Lorentz skrev:
Hej!

Håller på att renovera mitt badrum och skall nu lägga in 15" prisolrör i väggarna. Det blir 1 rör för WC, 2 för vask, 2 för dusch och ett sista för tvättmaskin. Det blir ett helt rör till varje utkast för att jag endast vill ha en "hilalucka". Det som jag inte har riktigt koll på är höjderna för rören. WC hade jag tänkte sätta på 250-300 ovan golv. Dusch kommer sitta på ca. 1100 ovan färdigt golv. Vasken brukar väl sitta på 850 så runt 500 ovan färdigt golv blir väl bra. Men på vilken höjd skall jag sätta utkastaren till tvättmaskinen? Snackade med en VVS:are som sa att det kvitta, sätt den på 250 ovan golv, bakom maskinen. Men sen läste jag att man skulle ha en avstängningskran lätt tillgänglig. Är det godkänt att ha en "balofix" bakom hilaluckan som avstängning eller alternativt en "balofix" bakom maskinen. Eller måste den sitta ovan maskinen så man kommer åt den?
Vår rörkrökare nämnde att kulventil (t ex Ballofix) inte ska användas som avstängning vid TM. Kommer inte ihåg den exakta anledningen, men jag tror att det har att göra med att det inte är backventil i dem. Vi har en tappkran istället. Den är från MA men liknar denna:
http://www.vvs-boden.se/fresetappkranmedvggfstebackventil-p-588.html?cPath=22_307

Det är några varv att snurra, men vi stänger ALLTID av den när den inte används - VARJE gång. Alternativet är väl att sätta läckagevarnare med autostopp på inkommande vatten, för tanken på att riskera att undervåningen kan bli vattenfylld känns inte särskilt lockande. Av samma anledning stänger vi ALLTID av vattentillförseln till diskmaskinen.
 
Tippar på att en kulventil nog inte är byggd för att öppnas/stängas stup i kvarten utan mera som avstängning vid servicearbeten.

Men jag måste fråga: Backventil i en envägs tappkran? Vad kan vitsen vara med det?
 
Mr Lorentz skrev:
skall nu lägga in 15" prisolrör i väggarna.
:eek:

Hoppas du menar mm, annars blir det STORT. :p


Backventilen ställer jag mig också frågande till. :rolleyes:
 
it-snubben skrev:
Tippar på att en kulventil nog inte är byggd för att öppnas/stängas stup i kvarten utan mera som avstängning vid servicearbeten.

Men jag måste fråga: Backventil i en envägs tappkran? Vad kan vitsen vara med det?
Jag kommer inte ihåg exakt varför men jag kommer ihåg att rörläggaren motiverade det med något som jag tyckte lät rimligt då. Jag kan försöka ta reda på det. To be continued...
 
Angående frågetecknet kring backventil eller ej i tappkran för anslutning av tvättmaskin. Googlade lite...

Saxat ur broschyr från Ahlsell:
"Tvättmaskinen skall anslutas via en avstängningsventil. Om du har kommunalt vatten skall det även vara backventil."

Varför vet jag ännu inte men det verkar ju vara ett krav - inte rekommendation.
 
  • Gilla
HEA240
  • Laddar…
Märkligt, det har jag aldrig hört förr och ännu mindre sett. :rolleyes:
 
Inte jag heller. Kanske tanken kan vara att minska risken för bakteriespridning ut i kommunala ledningsnätet?
 
Immobil skrev:
:eek:

Hoppas du menar mm, annars blir det STORT. :p


Backventilen ställer jag mig också frågande till. :rolleyes:
Hehe,helt rätt. Mm ska det vara.
 
Jag hade tänkt mig kulventiler bakom inspektionslucken och någon form av tappkran brevid maskinen. Jag satter den på 800 så krockar den inte med en eventuell bänkskiva. Bor i en Brf. men om vvs:åren rekomenderar en backventil så sätter jag väl det. É dock inget jag planerat.
 
Mr Lorentz skrev:
Jag hade tänkt mig kulventiler bakom inspektionslucken och någon form av tappkran brevid maskinen. Jag satter den på 800 så krockar den inte med en eventuell bänkskiva. Bor i en Brf. men om vvs:åren rekomenderar en backventil så sätter jag väl det. É dock inget jag planerat.
Inte rekommendation - det är ett krav. Handlar bara om att välja tappkran med inbyggd backventil. Du behöver inte montera någon separat. Lycka till!
 
Marcus J skrev:
Inte rekommendation - det är ett krav.
:rolleyes: Vad är motivet till kravet?
 
:rolleyes: ...och vem är det som ställer kravet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.