Hej!
Jag och min sambo är nyinflyttade i ett hus med larmet dsc pc 1500 installerat. Vi skall renovera och vill nu slita bort allt. Vi kom på detta lite sent och det börjar bli lite brådis, då hantverkare kommer in i huset nu på torsdag.

I källaren finns ett låst skåp som innehåller någon typ av batteri backup och lite annat krafs. Enligt förra ägaren så kan man inte bryta upp skåpet för då går larmet, men han sa att vi skall koppla ur kablarna till en strömadapter som sitter en bit från larmskåpet. Gör vi det så är det bara att klippa kablarna till låsta skåpet och montera bort all larmutrustning i huset.

Då min elutbildning är något skral så undrar jag om det är någon här som vet om jag kan göra detta utan att larmet går och allt börjar tjuta?

Mvh
Magnus
 
I larmlådan sitter det troligtvis ett batteri, så det räcker inte med att endast koppla bort inkommande ström.
Bryt inkommande,ta på öronproppar :) , öppna lådan och klipp/dra ur batteritrådarna.
Sedan är det fritt fram att klippa.
Om larmet är teleanslutet så är det troligast kopplat före första jack och ifall du bara klipper alla trådar så tappar du telelinjen till övriga jack så håll därför koll på vilken kabel som är tele.
 
Dvs om det är telenslutet. leta upp tråden som går till telen. Koppla bort denna från telejacket.

öppna lådan, ta bort säkringen för 230 volten, ryck sedan bort batterikablarna..

då slipper du ev falsklarm till ev telefoner eller larmcentral samt att du snabbt dödar centralen. för att koppla in det sen, på med batteriet, centralen startar inte förens 230v kommer tillbaka. nollställ alla ev fel och larm, ligg ev kvar i serviceläge och koppla sedan in telen. då minimerar du alla ev fellarm och falsklarm.
 
Bryt strömmen till larmet, knappsatsen kommer eventuellt att börja pipa.

tryck "x" + "2" .

Vänta sedan ut larmet.... Annars bryt upp plåtlådan, ryck ut sladden till batteriet.

OBSERVERA kabalarna längst till höger. (4 plintar med telefon"
Står något som liknar RNG TPN eller likn.

Dessa är inkommande telefon till larmet. Koppla ihop så att telefon fungerar i resten av huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.