byggsäljaren_byggmax skrev:
Ärligt talat... Jag håller med om att brädorna ska vara raka o fina... men slänger folket (såna som DU) dem huller och buller så blir ju resultatet därefter - SNEDA. Att öppna buntar som står på sidan om är ett gissel och jag förstår att folk blir griniga över att de inte får får öppna dem... Öppnar man dem i alla fall så skapar man merarbete och kaos. Min fråga till dig : På din arbetsplats - får folk komma o förstöra ordningen på ditt perfekta skrivbord hur som helst? För jag antar att du är pappersvändare eller arbetslös med tanke på din respekt för andra människor....

I min värld så är alla lika och alla ska behandlas lika... Men när en som du kommer och öppnar en bunt som står på sidan om så får du rakt och fint virke - så långt är vi överrens. Men de som jobbar får stå och HANDLASTA röran du lämnar kvar efter dig samt nästkommande kund som kommer efter dig kommer inte få hälp vid mätningen eftersom personalen måste städa efter dig. Det är både omdömeslöst och otrevligt. För att inte säga ruskigt onödigt. Undrar om kunderna som kommer efter dig håller med om att du gjorde rätt....

Men som sagt... DU fick ju raka o fina brädor i alla fall... DET är det enda som räknas antar jag.....

Seriöst, du skyller den dåliga kvaliten hos Byggmax... på KUNDEN !?

Herregud, har ni vänt er till konsumentblåbär eller professionella snickare? Nej jag tänkte väl det. Då får ni nog sätta lite mer folk på brädgården som plockar i ordning virkes-sticken eftersom era kunder inte har kunskap eller vett nog att behandla varorna som det är tänkt. Skyll inte på kunden, fundera istället hur NI ska lösa problemet.
 
timmra skrev:
Virket kommer från samma leverantörer och av samma kvalitet, problemet är hanteringen och förvaringen hos byggmax och liknande, man får det man betalar för. Byggmax tjänar inte sina pengar på tryckt virke utan snarare på allt skit inne runt kassorna. virket är mer en lockvara. har man tid är det bara att välja ut fina bitar där och spara en slant.. självkklart finns det kunnigare folk på proffsigare brädgårdar där man betalar mer. Men dom flesta köper in från setra eller moelven,
Fel och fel. För det första så kommer inte allt virke från samma såg. (Min brädgård tar för övrigt det mesta från Hedins) För det andra så finns det högre och lägre krav från brädgårdarna.
När byggmax får ett bra pris på stora order får dom räkna med några bra, men även vissa mindre bra. Dom seriösa brädgårdarna accepterar inte virkespaket med taskig eller halvbra kvalite.
 
bonnier skrev:
På Byggmax i Norrköping får man alltid leta efter rakt virke och personal som kan hjälpa en kan man leta i stjärnorna efter. Är det ok med (i bästa fall) halvbra virke och man inte behöver hjälp så väljer jag byggmax, annars tar jag andra ställen.
Där va ja med o skulle ha panel o locklist.Va på personalen o frågade om det var andra sortering som dom sålde (mycket var krokigt).Svaret ja fick var att deras koncept var att man själv fick gå o plocka ihop det man ansåg "dög".Är väl därför dom håller lite lägre priser?:)
 
Tja...vad ska man säga om kvalitén på virke...Jag sysslar själv med en del virke och är en i sammanhanget liten, mycket liten hobbyaktör men jag har just nu ca 4-500 kubikmeter virke i min ladugård.

Virke från ett av Sveriges största sågverk. Rent genomsnittligt i deras kvalité och hur jag vet det tänker jag inte gå in på men till 100 % vet jag vad jag talar om.

Många skrönor finns de angående byggmax virke. Det är mestadels struntprat. Det funkar liksom inte så på stora sågverket vid leverans att killarna har sorterat ut en speciell "byggmaxkvalité" som är sämre än Bahaus eller Beijer eller vem det nu må vara som ska ha virket.

Virket går genom exakt samma procedur oavsett vem som är köparen. Så snacket om att Byggmax har en sämre kvalité är rent o skärt skitprat.

Detta säger jag som konkurrerar med Byggmax...haha. Men rätt ska vara rätt.

Däremot har jag en fördel gentemot killarna som står på Byggmax eller vilken stormarknad som helst och det är att jag sorterar varenda bräda själv och gör en okulär besiktning direkt vid hyveln.

Men om ni visste hur liten del av virket som finns som är 100% perfekt...Det ligger liksom i sakens natur att det finns kvistar i plank o brädor.

Det är ju bara så. Sen är det ju trist med en svartkvist i fina furugolvet för X antal hundralappar per kvadrat. Självklart. men när folk gnäller och vrakar bort en råspontbräda för att det är en liten svartkvist mitt i så tycker jag det går för långt. Alldeles för långt.

Jag hade en kund som gnällde på att råspånten var kvistig. Alltså inga skador utan bara ganska mycket kvist. Jag erbjöd mig att hyvla råspånt av kvistrent virke men talade samtidigt om att då steg priset från 5 kronor lpm till 50. Men visst kunde jag fixa det.

Behöver jag tillägga att han inte var beredd att betala?

En fördel när man är liten och har ganska små omkostnader är ju möjligheten att bjussa med några % extra som kompensation för ev spill. Det lär man aldrig få på vanliga bygghandeln.

Frågan är ju om det är vettigt att skrota en 28x200 mm perfekt golvplanka på 5.7 meters längd för att det på 2 meters avstånd från änden sitter en kvist som inte är snygg???

Du kommer garanterat vid läggningen behöva en kapad bräda och du kommer kunna använda just denna bräda till nära på 100%.

Vill du fortfarande inte ha den får faktiskt priset öka från 200 kr kvm till 500. Någon måste betala och det handlar om ett givande och tagande både som säljare och köpare. Du ska ju inte tro att det är välgörenhet från vare sig Bauhaus, byggmax eller någon annan.

Titta ut i skogen, träd ÄR krokiga och kvistiga. Undantag finns men då får du betala därefter.

Själv så spar jag det bästa åt mig själv....:)
 
Tycker ovanstående var en perfekt avrundning på denna debatt. Som jag skrev tidigare: Lyft på arslet och åk ut och kolla! Dåligt virke ena veckan kan vara kanonvirke veckan därpå. Gäller såväl på Beijers, Byggmax som K-Rauta.
 
Cheesus skrev:
Många skrönor finns de angående byggmax virke. Det är mestadels struntprat. Det funkar liksom inte så på stora sågverket vid leverans att killarna har sorterat ut en speciell "byggmaxkvalité" som är sämre än Bahaus eller Beijer eller vem det nu må vara som ska ha virket.

Virket går genom exakt samma procedur oavsett vem som är köparen. Så snacket om att Byggmax har en sämre kvalité är rent o skärt skitprat.
Det är inget påhitt att Byggmax med stora inköp och låga priser inte lyfter luren och talar om att nu har vi fått 4 paket med taskig kvalite, kom och hämta tillbaka.
Det är dock högst vanligt hos mindre handlare.
Att byggmax kunder och personal sedan inte behandlar virket som sig bör är ytterligare en orsak till att det ser ut som det gör. Ibland..
 
Beijer-silvan-coop-byggmax-krauta har i princip samma leverantör bara så ni vet!
Sen som Cheesus säger är trä trä!
 
"i princip samma leverantör". Vad menas med det?

Helt rätt att trä är trä. Sen om det är sprickor, vankant, kådlåpor, barkdrag, lyra, snedfibrighet, toppbrott, tjurved, vresved, kådved, vattved, svampangrepp, deformation, insektsskador, missfärgning, hanteringsskador och måttavvikelser kanske är mindre intressant?
 
imported_Anders_S skrev:
"i princip samma leverantör". Vad menas med det?

Helt rätt att trä är trä. Sen om det är sprickor, vankant, kådlåpor, barkdrag, lyra, snedfibrighet, toppbrott, tjurved, vresved, kådved, vattved, svampangrepp, deformation, insektsskador, missfärgning, hanteringsskador och måttavvikelser kanske är mindre intressant?
Öh, ja att det kommer från samma företag, som köpt in sågat/hyvlat virke och säljer vidare till nämnda kunder.

Du glömde, Yxhugg, spjälkningar, knutor, klykbildningar, fällsprickor, röta, ring-, stjärnsprickor, dubbelsplint. :))
 
byggsäljaren_byggmax skrev:
Har du försökt lyfta en öppnad bunt någongång? Antar inte... eftersom du då skulle veta att hälften ramlar av och man får stå och handlasta 400 brädor a 15 kg... inte alls skojigt....
Måste göra mig lustig över din felräkning...
400 brädor a 15kg blir 6 ton occh det var halva bunten det... det ger 12 ton per bunt. då förstår jag att det blir jobbigt!
 
små lokala bygghandlare är nog bland det värsta jag stött på.
som någon annan skrev, finns det ingen konkurrans, så blir det där efter.
Min hemma plan är södra ö-götland, alltså på gränsen till småland.
jag har lika långt till 3 st olika bygghandlare och ALLA tre är kriminella i deras priser.
dvs långt över "beijer pris" med en kvalite som inte ens duger till att kapa ved av.
röta,röta mitt på,röta 50% av en 45*145.. inte ens duger de till formvirke. vridna ett helt varv på 4.8m... hade SAAB i linköping fortfarande gjort propellerplan ade de säkert varit intresserade av dessa "ämnen".
servicen på dessa tre?? det är större risk att månen trillar ner.

summa av att läsa denna tråd; detta med virke o kvalitet, kan reta upp även en "sävlig pöjk"
som likt återigen som någon skrev , gärna visar ett leende o med en protion humor.
jag har iaf slutat handla av dessa "närmaste" ställen, åker gärna en bit till, för att få service, kunnande och bra virke/material.

ps; även på "dyra" ställen skadar det inte att fråga om prisredusering även vid mindre partier, brukar oftas inte vara några problem att få 15-20% även då. -visst du måste kanske vara lite känd hos dem.

En annan viktig sak, tycker jag, som glöms bort i en sådan här tråd, vad kostar det att "behöva åka till flera olika firmor bara för att få ihop de olika materialen man behöver"?
En bra bygghandel har det mesta=en resa, alt de har utkörning billigt.

nä tusan nu har jag iaflall fått skriva av mig lite av min " erfarenhet o frustration".

-jag vil även fortsättningsvis höra hammarslag från grannar, så keep app thö good vörk!!

/hepp
 
Baloo skrev:
Öh, ja att det kommer från samma företag, som köpt in sågat/hyvlat virke och säljer vidare till nämnda kunder.

Öh.... Nej, virket köps från samma företag som sågar och förädlar virket ser du. Och nej, det finns inte bara EN på marknaden...
Antingen är du väldigt trött eller så bör du undvika att kommentera sånt du inte har nån koll på.
 
imported_Anders_S skrev:
Öh.... Nej, virket köps från samma företag som sågar och förädlar virket ser du. Och nej, det finns inte bara EN på marknaden...
Antingen är du väldigt trött eller så bör du undvika att kommentera sånt du inte har nån koll på.
Inte för att vara trög eller nå´t, men vilka är det som lev. til Byggmax å dom andra byggvaruhusen menar du som har koll då?
 
Nu kastar jag mig in i debatten igen.

Imported_Anders, har du någonsin sorterat och plockat virke direkt från sågen? Du verkar ju ha "koll"...

Jag är mer eller mindre född vid en sågbänk och redan när Hedenhös var liten stod jag som tolvåring och sågade grovtimmer i 35 graders kyla. Kul att kunna kontra när gammelgubbar talar om hur tungt jobbet i skogen var vintern 1942 då de var 17 år.

Nåväl. Skogen idag är generellt sett av sämre kvalité än förr då det inte har varit sådär jättelyckat med planterad skog och modernt skogsbruk som gör att skogen växer för fort.

Virke som vuxit fort har inte alls samma vridstyvhet och kvalité som gammelskog. Därav att mycket av det "nya" virket har tveksam kvalité

Hur många plank och brädor av 100 st tror du / ni är absolut perfekta? Jag kan garantera att det är kanske max 10% som håller riktigt bra kvalité. Om vi med bra kvalité menar långsamt vuxet rakt och någorlunda god kvistkvalité.

Men denna kunskap finns INTE hos vanliga konsumenten, det kan jag garantera. Det är precis tvärtom, de tror att 90 % ska vara perfekt och att 10% kan vara av liiite sämre kvalité. Ekvationen går inte ihop som du / ni ser på Byggmax och andra brädgårdar där kunden plockat fritt...

När jag sorterar mitt virke så är jag själv extremt petig över vad jag klassar som a-virke. Kvistarna ska vara hela och fina, inte krokiga osv.

Dessa plank/ brädor tar vi BRA betalt för. Sortering tar tid.

B-kvalité kallar jag sådant virke som kan ha en svartkvist eller ett kvisturslag samt kanske är lite krokig.

Ovanstående gäller "finare" virke som golv och ytterpaneler. Råspånt bryr jag mig inte det minsta om att sortera.

Men folk är bra dumma i skallen, man upphör aldrig att förvånas. Igår var det en gubbe och hans käring här och skulle köpa kutterspån till kusarna.

De åkte fem mil för att köpa säckar på 125 liter st, välpackade till bristningsgränsen. Nog sjutton klagade de på att säckarna inte var fulla eftersom jag knutit dem...men suck. Hur har de tänkt sig att jag ska hantera 200 säck om dagen utan att knyta dem?

Sen var nästa klagomål att spånen var av olika storlek. Som om jag skulle stå och sortera kutterspån i storleksordning flarn för flarn.

Till sist tröttnade jag och konstaterade att de kunde köpa sitt spån någon annanstans istället för att stå där och ta min tid och stjäla energi från mig.

Apropå kvalitér, jag sorterar även AA-klass. Till mig själv och den som verkligen har vett att betala för top of the line.

A-virke tillåter jag kunden sortera i själv, jag kan ha begått ett misstag och felsorterat. Men glöm att jag tillåter någon stå och sortera i B-högen. Där gäller regeln att ta det som det ligger utan sortering.
 
Cheesus skrev:
Imported_Anders, har du någonsin sorterat och plockat virke direkt från sågen? Du verkar ju ha "koll"...

.
Jag har sålt virke i 15 år ungefär så ja, jag har ganska bra koll vill jag påstå... Jag har inte jobbat på sågen men väl med nära kontakt med sågarna. Och jag har självklart haft flera olika leverantörer, eftersom kvaliten SKILJER SIG. En såg kan ha bra kvalite ena året men tumma på den när det blir stor efterfrågan och kvantiteten blir viktigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.