Jag håller på att renovera mitt badrum och har kommit överens med hantverkarna att jag ska försöka göra så mycket som möjligt i förarbete. Jag har kommit ex med elektriken att jag ska göra draging av nya rör och dosor i vägg så han senare kan dra sladdar. Nu till min fundering? Jag funderar sätta en dubbeldosa i stället för dagens enkeldosa. Hur ska jag göra? Helst skulle jag vilja slippa riva upp hela väggen utan endast göra ett mindre ingrepp. Dosan i dag har diametern 74 mm. Ska jag köpa en VP-dosa på 68 mm och sätta brevid? Om så är fallet, hur nära ska jag sätta den för att sedan kunna använda mig av en Elko kombiram? Eller ska jag köpa en sk. senildosa dubbel? Hur installerar man en sådan?

Väggen består av 9mm gips och råspont bakom. Det jag ska i dosorna är en dimmer till taklampa, vanligt glödljus, och dimmer till lågvolts ljus ovanför handfat. ELKO har iofs en kombidimmer, kallad RS 300 GLI, som är för enkeldosor, men vet inte om jag kan använda denna i hop med mina lågvoltslampor, det står iofs på trafon att den är dimbar. 20-60 W

Kan någon hjälpa mig med alla dessa frågor?

Marcus Johnson
 
  • DSCF0670.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är väl inte så mycket att fundera på, en senildosa så nära det bara går men hur går det med rören, sågar du på en rörfri sida så går det bra men ska du dra om rören och först dra in i senildosan så kommer det att slita på ditt tålamod men det går.
Sedan en liten rörstump mellan dosorna.

Protte
 
Rymms dimmer i förhöjningsramen?

Varför inte göra det rätt när han nu håller på och bygger?

Protte
 
Rymms dimmer i förhöjningsramen?

Varför inte göra det rätt när han nu håller på och bygger?

Protte
 
Har nu läst på och inser att jag inte kan använda mig av Elkos kombidimmer utan får köra med 2 hål! Men jag ska alltså lägga dosan nära (kant i kant?) den befintliga dosan? Jag åker nog på att byta gipsskivan, men inte råsponten. Det går ett rör upp och två ner, så enklast måste väl vara att borra ovanför försiktigt och sen ta upp lite större hål ovanför i råsponten och pilla dit VP-röret. Jag använder mig väl enklast av Elkos multidosa? http://www.elko.se De känns mer gedigna än Julas och Biltemas lågprisalternativ!
Tacksam för svar!

Marcus
 
Varför inte kombiram? Det går att sätta apparaterna lite off center i dosorna, sedan finns det kniv att tälja lite på dosan.

Det är aldrig för sent att ge upp / Ronny Eriksson

Protte
 
Ramarna finns i olika höjder, men för att få dimmer behövs 35mm hög. Men ska man ändå röja i väggarn kan man ju lika gärna fälla in dosa, Ser ju lite bättre ut. Detta är ju mer ett lämpligt allternativ om man fått på kaklet, vilket inte ts fått. Läste lite snabbt.
 
Ett alternativ kan ju va att borra andra hålet vågrätt?
 
Vid sidan naturligtvis.
 
Bra tips fnularn! Vid sidan om har inte jag tänkt på och reger.. frun sa ja med en gång! Men hur nära ska jag gå med dosan? Jag ska elkodimmrar med 2 fack täckram - där med basta ;)

Marcus
 
C/C ska vara 69-70 mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.