Vad gäller för pågående nybyggnation och ROT-avdrag?
 
Rot gäller väl för Renovering Om-och Tillbyggnad, inte nybyggnation... om jag fattat allt rätt. :)
 
Ja så har jag också fattat det....men vi med nybygge då?
Hur konstigt är inte det...
 
Det borde ju gå att färdigförklara nybygget när det nödvändigaste är på plats. Sedan påbörjas "ombyggnaden".
 
villafors skrev:
Ja så har jag också fattat det....men vi med nybygge då?
Hur konstigt är inte det...
Inte ett dugg konstigt.

Staten (dvs skattebetalarna) vill inte subventionera ditt nybygge;)
 
Badger:

För mig är det ytterst konstigt att inte nybyggen inkluderas i rot-avdraget, som egentligen borde heta energi/rot-bidrag när det avser att man ska spara på miljön genom att minska på utsläppen, samt gynna arbetsmarknaden.

Man vill för ROT minska utsläppen genom att subventionera energifönster, vattenburen värmekälla, mer isolering mm, men man vill inte att folk som bygger nytt ska välja bra fönster = dyrare fönster, tjockare isolering = dyrare, samt bra värmekälla = dyrare...........Varför ?.

Är det bättre att dom som bygger nytt först köper billiga fönster, sätter i tunnare isolering samt väljer den billigaste värmekällan ?, för att sedan ett par år senare byta ut allt och utnyttja rot-avdraget ?.

Vem gynnar det ?, förklara det för mig är du snäll.

MvH jawen
 
Snailman
Jag är iallafall nöjd med att inte behöva omvärdera bestlutet att göra allt på nybygget själv ..;)
 
Vad jag minns så var det snack om att alla hus skulle energiklassas för 2-3 år sedan. Vad som egentligen hände mins jag inte men iom att jag jobbade med en del fönster då höll jag koll på de sakerna.

Ring och hör med energimyndigheten vad gäller energiklassning av hus. Det kan ha varit så att man får någon typ av bonus på fastighetsskatten. Då kan det verkligen vara värt att lägga krut på saker när man bygger nytt.
 
Jawen...
Den enda anledningen att bidragen finns/fanns var för att sparka igång byggbranchen, vilken är konjunkturkänslig men mycket viktig för sveriges infrastruktur och tillväxt. Sen väljer man att subventionera vissa energibesparande åtgärder då dessa sänker sveriges behov av import av energi...

politik...
 
Som jag ser det är rot-avdraget mycket till för att få bort svartarbetet. Hur många bygger ett helt hus svart?
 
Har pratat med skattemyndigheten angående ROT-avdrag och nybyggnation och man kan inte få detta så länge huset inte är fastighetstaxerat dvs fortfarande under uppbyggnad.

Skattemyndigheten sa att när huset är klart, de nämnde efter en slutbesiktning, begär man att huset ska fastighetstaxeras. Detta skulle ta ett par veckor, men beslutet gäller retroaktivt. Därefter är det fritt fram att utnyttja ROT-avdraget.
 
Hemmakatten
Jag har läst om både detta förslag men även ett annat förslag där det stod att ROT-avdrag inte kan utnyttjas under tid huset är fastighetsskattebefriat på heltid, dvs. 5 år efter värdeåret.

Vilket förslag som verkligen kommer att gälla vet jag inte.
 
Badger skrev:
Inte ett dugg konstigt.

Staten (dvs skattebetalarna) vill inte subventionera ditt nybygge;)
Men staten (skattebetalarna) vill subventionera mitt nya inglasade uterum? :confused:
 
jawen skrev:
Badger:

För mig är det ytterst konstigt att inte nybyggen inkluderas i rot-avdraget, som egentligen borde heta energi/rot-bidrag när det avser att man ska spara på miljön genom att minska på utsläppen, samt gynna arbetsmarknaden.
Man vill för ROT minska utsläppen genom att subventionera energifönster, vattenburen värmekälla, mer isolering mm, men man vill inte att folk som bygger nytt ska välja bra fönster = dyrare fönster, tjockare isolering = dyrare, samt bra värmekälla = dyrare...........Varför ?.
Är det bättre att dom som bygger nytt först köper billiga fönster, sätter i tunnare isolering samt väljer den billigaste värmekällan ?, för att sedan ett par år senare byta ut allt och utnyttja rot-avdraget ?.[/B]
Vem gynnar det ?, förklara det för mig är du snäll.

MvH jawen
Eftersom du jämför med nyproduktion av bostäder och vad som gäller så:
Sätt dig in i energideklaration som är obligatorisk och BBR Så har du nog fått lite förklaringar...

Dvs; är inte tillåtet att nyproducera med någon gammal standard (men gamla normer/regler och dess konskekvenser kan således kan förbättras genom ROT-arbete).


foxmulder skrev:
Men staten (skattebetalarna) vill subventionera mitt nya inglasade uterum? :confused:
Lyckos dig:D
 
Redigerat:
Kolla Aftonbladet ang ROT regler för nybyggda hus.
Som jag har tolkat det så ska regeln för att man inte kan göra ROT avdrag på nybyggda hus börja gälla från den 1 juli 2009.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.