Vi är intresserade av att köpa en tomt och bygga fritidshus. Den tomten vi funderar på har just fått godkänt förhandsbesked men är ännu inte avstyckad. Vi vill gärna få till en relativt snabb affär, och därför undrar jag:

* Kan man skriva kontrakt innan tomten är avstyckad?

* Om ja, vem betalar i så fall kostnaderna för avstyckning - säljare eller köpare?

* Skriver man något i kontraktet om att köpet går tillbaks om man får nej på avstyckning (osannolikt verkar det som)?

* Säljare ska stå för väg till tomten samt avlopp, men detta är ju inte heller klart (ens påbörjat) än. Jag antar att man vill specificera också sånt i avtalet? Säger man att köpet är ogiltigt om inte väg och avlopp finns klart inom en viss tid?

Alla svar mottages tacksamt! Jag är help novis på det här med tomtaffärer.

/Serra
 
Står i samma sits dock tomt med hus på. Så undrar jag med
 
Vi har styckat våran tomt i fyra delar och sålt två.

Det gick inte att "förköpa" tomter eftersom de inte var registrerade hos komunen innan styckningen blev klar.

Säljaren betalar vanligtvis avstyckningen.

Köparen betalar vanligtvis för vatten och avloppsanslutningen. (i Täby nästan 160000:- i avgift.

Köparen står också normalt för vägen på sin tomt. Det är nog brukligt att samtliga tomter delar på kostnaden för gemensam vät till tomterna.
 
Köpte en tomt på Gotland för fritidshus innan avstyckning! Säljaren hade dock positivt förhandsbesked för uppförande av tre fritidshus på tre tilltänkta tomter. Tilläggas kan att det handlade om ett område utanför detaljplan.

Affären gjordes upp på så sätt att i kontraktet skrevs in vilken area det ungefär gällde och dessutom bifogades en karta där tomten ritats in. Vid lantmäteriförrättningen justerades dessa gränser så att vår tomt blev något större än vad som skrivits in i kontrakte,t medan en annan tomt minskades något. Det är ju svårt att i förväg veta hur lantmätaren vill att gränserna skall dras i detalj.

I kontraktet skrevs in att vi skulle stå för lantmäterikostnaderna. Med det är ju en förhandlingssak.

Vi sökte sedan byggnadstillstånd innan avstyckningen var klar. Dock justerades den slutliga placeringen av huset efter att tomtgränserna var definitiva.

I avstyckningsförrättningen bildades även tre samfälligheter. En för vatten. en för avlopp och en för gemensam väg.
 
  • Gilla
Croonquist
  • Laddar…
sponken skrev:
Vi har styckat våran tomt i fyra delar och sålt två.

Det gick inte att "förköpa" tomter eftersom de inte var registrerade hos komunen innan styckningen blev klar.

Säljaren betalar vanligtvis avstyckningen.

Köparen betalar vanligtvis för vatten och avloppsanslutningen. (i Täby nästan 160000:- i avgift.

Köparen står också normalt för vägen på sin tomt. Det är nog brukligt att samtliga tomter delar på kostnaden för gemensam väg till tomterna.
Det är inte säkert att köparen ska fixa vägen, beror på. Avstyckning är oftast bara tillåten om det finns en tillfart till tomten. Om det är frågan om helt nyanläggd väg som måste göras så kanske säljaren måste ombesörja detta på något sätt för att styckningen ska gå igenom. i vart fall så måste vägen ritas in på kartan och tas på någons tomt.
 
I vårt fall ritades det in en ny väg vid avstyckningen och i vårt kontrakt ålades det säljaren att röja för väg.
 
Tack så jättemycket för alla svar, känner mig lite klokare. Det verkar som om det är möjligt (i alla fall i vissa kommuner) att köpa tomten innan avstyckning och specificera i kontraktet vem som ska betala vad av de kvarvarande utgifterna.
 
Oavsett vilken kommun det gäller kan parterna upprätta ett juridiskt giltigt avtal om köp innan en fastighet är färdigbildad. Man anger då lämpligen på en karta den ungefärliga gränsen, plus att överlåtelsen endast träder i kraft om berörda myndigheter beviljar fastighetsbildning och positivt förhandsbesked för bygglov av bostadshus.

Ifall ni INTE tecknar sådant skriftligt avtal i förväg ska du vara medveten om att muntliga avtal med markägaren inte är juridiskt bindande.

Det kan också vara bra att veta, att bygglov och förhandsbesked kan begäras av vem som helst för vilken fastighet som helst. Du måste inte äga en fastighet innan du lämnar in ansökan.
 
Lånar den här tråden lite då vi har ett liknande dilemma.

Vi är i valet att köpa en redan avstyckad tomt för byggnation av fritidshus. El är redan framdraget. Förutsättningen enl annonsen är att inkoppling till ett infiltrationssystem ska finnas (framdraget till tomtgräns) samt vatten från en gemensam brunn ska gå att koppla på (vid tomtgräns).

Nu är det så att infiltrationssystemet inte är helt installerat och brunnen är inte heller borrad. Säljaren planerar att göra detta under våren/sommaren, och ska stå för kostnaden.

Vad kan/bör man i detta fall kräva att det skrivs in i ett köpekontrakt? Att avlopp och vatten ska vara klart innan ett visst datum? Att man endast betalar en viss del av köpesumman och resten när avlopp och vatten är helt klart? Att man kräver en viss vattenkvalité?

Anta att det blir problem vid borrning av brunn, vad kan man som köpare kräva? Att all eventuell extra kostnad tillfaller säljaren? Vi kommer ju ingå i en samfällighet som äger/driver både brunn och infiltrationssystem, kommer extra kostnader för skapandet av dessa tillfalla medlemmarna i samfälligheten?
 
Enda likheten mellan Slims och serras frågor är att de handlar om framtida osäkerhet i samband med fastighetsköp. I Slims fall handlar det om en färdigbildad fastighet, kopplad till en färdigbildad samfällighet.

Enklaste sättet att möta all osäkerhet är att baka in den i priset. (läs "pruta"). Sedan får köparen lösa sina problem bäst han vill. Men om så önskas kan man givetvis göra sina mellanhavanden med säljaren ungefär hur krångliga som helst.

I praktiken kan den mest grundliga garanti visa sig helt värdelös. Om säljaren är ett tomtbolag kan företaget mycket väl redan vara försatt i konkurs den dag köparen ska ha sin ersättning.
 
billy_baver skrev:
Enklaste sättet att möta all osäkerhet är att baka in den i priset. (läs "pruta"). Sedan får köparen lösa sina problem bäst han vill. Men om så önskas kan man givetvis göra sina mellanhavanden med säljaren ungefär hur krångliga som helst.
Mina ursprungsfrågor:
Vad kan/bör man i detta fall kräva att det skrivs in i ett köpekontrakt? Att avlopp och vatten ska vara klart innan ett visst datum? Att man endast betalar en viss del av köpesumman och resten när avlopp och vatten är helt klart? Att man kräver en viss vattenkvalité?

Vad skulle du gjort om säljaren inte går med på att pruta?
 
Om säljaren föredrar att vilja ta betalt för att i sin tur betala VA-lösningen, och inte har klart för sig vad detta kostar skulle jag bli lika förfärad som förvånad. Enklaste avtalet måste bli att man minskar säljarens "pris inklusive VA" med säljarens egen kalkylerade kostnad för VA, och i avtalet noterar att köparen själv tar allt ansvar för VA.

Strängt taget är är detta inte alls att "pruta". Bara att förenkla. Om säljaren inte accepterar ett sådant bud skulle jag bli lika förvånad som förfärad, eftersom detta isåfall troligen beror på att säljaren inte tar sin garanti på särskilt stort allvar.

Överenskommelser om säljarens senare "leverans" av "brukbart" vatten leder mycket lätt till konflikter (som finns relaterat i åtminstone någon tråd på detta forum).
 
billy_baver skrev:
Om säljaren föredrar att vilja ta betalt för att i sin tur betala VA-lösningen, och inte har klart för sig vad detta kostar skulle jag bli lika förfärad som förvånad. Enklaste avtalet måste bli att man minskar säljarens "pris inklusive VA" med säljarens egen kalkylerade kostnad för VA, och i avtalet noterar att köparen själv tar allt ansvar för VA.

Strängt taget är är detta inte alls att "pruta". Bara att förenkla. Om säljaren inte accepterar ett sådant bud skulle jag bli lika förvånad som förfärad, eftersom detta isåfall troligen beror på att säljaren inte tar sin garanti på särskilt stort allvar.

Överenskommelser om säljarens senare "leverans" av "brukbart" vatten leder mycket lätt till konflikter (som finns relaterat i åtminstone någon tråd på detta forum).
Ok. Säljaren har varit tydlig när jag pratat med honom att VA ska ingå i priset av tomten (iallafall tillgång till infiltration när det gäller avlopp, 3-kammarbrunn får köparen stå för) och att det kommer vara klart "innan sommaren", men jag är mest orolig över hur man gör om han inte uppfyller den delen av "avtalet" när det gäller tidsaspekten.

Skulle kännas bra att kunna ha en viss del av köpesumman innestående och inte betala ut förrän VA är klart.
 
Vad jag förstod när jag pratade med en mäklare om en tomt som inte var godkänd ännu så handlade det om att lägga en handpenning och resten när det var godkänt. Tänk bara på att du inte kan beställa något hus innan avstyckningen gått igenom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.