Vi sitter på en slätt, där det blåser väldigt mycket emellanåt. Vi har ett yperligt läge då solen letar sig fram tidigt på trädgården där bak. Uteplats i västerläge och det är verkligen sol, obarmhärigt mycket sol när det är den tiden på året och solen står som högst.
Det är MYCKET baksida, tomten totalt är på 1200 kvm nästan.
Vi har lagt så mycket pengar redan på nytt hus och själva anläggningsarbetet av gräsmatta, stensättning till uteplatsen så vi önskar hålla ner kostnaderna här men ändock få en bra grund och göra något mysigt av det.
Jag längtar/strävar efter en användbar trädgård med plats för lek (vi har barn) men också för vila, mys i skuggan...
Jag skulle vilja ha tips på växter som står pall för klimatet och utsattheten här. Som sagt, när det är sol så är det sol hela dagen i stort sett på baksidan. Och så är det som sagt var kraftiga vindar med åker som närmsta granne. Skånskt åkerlandskap.
Vill få mer "inringad" känsla, vindskydd och grönt utan att lägga en förmögenhet. Vad ska man börja satsa på?? Står rådvill.
Tacksam för tips & råd!
 
Björk?
 
Syren är ju en mycket billig, tålig och bra häck. Plantor kan man ju gräva upp gratis hos bekanta eller där det stått hus för längesedan, vill man köpa kostar dom väl ca 150-200 kr/10 st. Något träd mot blåssidan är väl inte fel, kolla vad grannar har så ser ni vad som tål blåst. Fruktträd i trädgården som skugga och rumsbildare är ju ett måste enligt mig, särskilt om man har barn, lagomt stora blir ju fruktträd också.
Börja med att plantera häckar och träd så ger det en bra stomme i trädgården, även häckar runt uteplatser och träd alldeles bredvid uteplatser som parasoll är mysigt. Även om ni bor blåsigt bor ni ju i ett underbart odlingsklimat där nere i skåne ;)
 
-Och sen äppel och päronträds-lund till dom små...

Mvh
 
Tack för tipsen, fortsätt gärna och kom!
De närmsta boende grannarna har inga träd,jo små, små prydnadsträd a´la 1 meter men jag vill ju komma åt höjden.
Vindskyddsbildande växter, syrén är ju trevligt med tanke på både doft och färg så tack för det tipset.
Jag vill dock gärna ha lite både vintergröna växter som skyddar året om, uppblandat med säsongsbundna.

mvh
 
Mitt förslag är att grupplantera körsbärskornell (Cornus mas, buskträd gula blommor tidigt på våren, ätlig frukt) tillsammans med svart aronia (Aronia melanocarpa, ätlig bärbuske) och kryptall (Pinus mugo pumilio).
 
Du som bor i skåne kan ju ha buxbomshäckar runt rabatter, längst med husgrund och runt uteplats, själv önskar jag att jag bodde bättre för jag ÄLSKAR buxbom, särskilt klot.
Mot tomtgränsen är det ju fint med lite större träd, kolla upp gråpil, blodbok, kastanj (ev även äkta för er som bor i skåne) lind osv. JAg har inte så bra koll på vindtålighet, men ett träd som jag vet tål vind är oxel. Men med dessa träd så kan man inte ha någon direkt odling under, så plantera dom i tomtgränsen där ni bara skall ha gräsmatta, parkering och sådant.
Andra vintergröna växter: Idegran, järnek (bägge kan också formklippas) olika thujor och cypresser, rhododendron mm.
 
Jag föreslår att ni tänker både långsiktigt och kortsiktigt. Mycket av det som föreslagits behöver ju många år på sig för att växa upp!

För att skapa lite skyddade hörnor på kort sikt föreslår jag spaljeer och pergolor. Det finns hur mycket som helst att välja på som passar i Skåne:
Rosor, både till häck och pergola.
Klematis, finns hur mycket som helst. Snyggt ihop med rosor.
Blåregn.
Bokharabinda (men den måste få en egen avdelning annars kväver den allt annat). Vinrankor (men då måste det vara lite skyddat).

Sedan håller jag med om att buxbom är snyggt och typiskt för skånska trädgårdar, men långsamväxande och det är inte alla som gillar lukten.

För en åretruntbostad så skulle jag välja häck av vintergrön liguster runt tomten. Bra mot vind och dessutom insynsskydd på året om (till skillnad från dom flesta andra häckväxter). Innanför en grön inramning kan ni fylla på med färgstarka buskar och träd.

Bokhäck eller avenbokshäck är också snyggt. De behåller sina vissna blad över vintern och är på det viset också insynsskyddande.

Tujor skulle funka i en villaträdgård, men om det är ett hus i gammal stil skulle jag undvika det. Hellre idegran i så fall, som är mera typisk för gamla trädgårdar.

Syrén är aldrig fel, men växer oerhört långsamt de första 7-8 åren. Sedan blir den å andra sidan väldigt platskrävande, så den passar inte så bra i en liten trädgård.

Jag skulle också tänka på att en trädgård behöver färg på hösten! T.ex. rönn o oxel har vackra bär. Många rosenbuskar har dekorativa nypon.
 
Sommartorparn skrev:
För en åretruntbostad så skulle jag välja häck av vintergrön liguster runt tomten. Bra mot vind och dessutom insynsskydd på året om (till skillnad från dom flesta andra häckväxter). ]
Bokhäck eller avenbokshäck är också snyggt. De behåller sina vissna blad över vintern och är på det viset också insynsskyddande. Tujor skulle funka i en villaträdgård, men om det är ett hus i gammal stil skulle jag undvika det. Hellre idegran i så fall, som är mera typisk för gamla trädgårdar. Syrén är aldrig fel, men växer oerhört långsamt de första 7-8 åren. Sedan blir den å andra sidan väldigt platskrävande, så den passar inte så bra i en liten trädgård.
Jag skulle också tänka på att en trädgård behöver färg på hösten! T.ex. rönn o oxel har vackra bär. Många rosenbuskar har dekorativa nypon.
Förlåt :) mina kommentarer men som stockholmska i blåsigt skåneland vill jag påpeka att ligustern inte klarar stark blåst - dessutom håller den sig inte vintergrön i utsatt läge. Avenboken funkar bra, bokhäcken mindre bra. Idegran är jättedyr och tar lång tid på sig. Däremot är både rönn och oxel utmärkta i utsatta lägen och en oxelhäck inte fel. Jag håller själv på att fixa trädgård i vindutsatt kustläge och förstår Jessicas problem. Rosor, klematis och blåregn är inte att tänka på innan du fått trädgården mer skyddad även om du kostar på dessa spaljeer. Inrikta dig på att köpa ett träd varje år - det blir inte lika ekonomiskt betungande då. Jag skulle starta med en lind eller en rönn eller en oxel. Så kan du sätta ett mindre buskage med tre buskar (exempelvis syren, spirea, try) som får växa till sig. Det gör inget om du sätter buskarna fel - här nere kan man flytta dem efter ett par år om man planerat fel. Många bambusorter funkar också som utmärkt vindskydd - men den är ett otyg att flytta senare. Bor du i Kristianstadtrakten finns där en ypperlig bambusäljare som också är mycket kunnig.
 
yonna skrev:
Förlåt :) mina kommentarer men som stockholmska i blåsigt skåneland vill jag påpeka att ligustern inte klarar stark blåst - dessutom håller den sig inte vintergrön i utsatt läge. .
På vad sätt menar du att den inte klarar? Jag har vintergrön liguster i blåsigt skåneland och tycker att det är en ypperlig häckväxt. Och det är många som har vintergrön liguster som häck omkring där jag bor.

(dock är jag aldrig där på vintern, så jag kan inte med bestämdhet säga att den är grön hela vintern! I november och december uppskattar jag verkligen att det finns något som är grönt och skyddande när trädgården för övrigt är helt genomskinlig.)

Jag menar ändå att i väntan på att träden ska växa upp kan man bygga skyddande hörnor. OK att en spalje inte skyddar mot vind, men ett plank då, med mellanrum mellan ribborna. Eller en mur.

Det finns rosor som tål vind som man kan bygga en häck av. Rugosorna till exempel.
Här finns listor på rosor som klarar svåra lägen:
http://www.floralinnea.com/pages/att_valja2.html

Ett tips är också att titta i boken "Rosor för Nordiska Trädgårdar" som borde finnas på bibliotek, där finns också listor för alla typer av förutsättningar.....

Mitt råd till trådskaparen är att i sommar titta runt i andra trädgårdar, kanske gå på trädgårdsvisningar, få idéer. Notera lösningar som ni gillar, växter som är snygga och sedan rita upp någon slags plan. Det är kul!:D
 
Redigerat:
Jag tycker att både Sommartorparn och Yonna har sina poäng. Men, om du ska välja att bygga ett plank, en spaljé eller en pergola behöver du satsa på en stabil vindtålig konstruktion, och det kan bli dyrt, och att bygga mur kan också bli dyrt. Satsa hellre pengarna på större kvalité av växter om du vill ha vindskydd fort. Rönn är en av mina favoriter och det finns ett antal olika rönnsorter att välja mellan, både i höjd och bärfärg. Vresrosor/rugosa är garanterad vindtåliga buskar men i min mening ganska tråkiga under vinterhalvåret. Dessutom är de vanligen rejält taggiga, och i lägen där de behöver tuktas (har en viss spridningsförmåga) är beskärningsarbetet inte det roligaste.
Komplettering till mitt tidigare inlägg. Körsbärskornell ger färg tidigt på våren när den blommar på bar kvist, den får även en vacker höstfärg. Även aronia får en underbart vacker röd höstfärg. Välj gärna olika aronia sorter: svartaronia, slånaronia. Om du ytterligare vill komplettera de redan förslagna växtarterna så skulle jag slå ett slag för sk brynväxter så som slån, häggmispel, ginnalalönn och bukettapel.
 
Nja - visst överlever ligustern i blåsigt läge men håller sig inte vintergrön utan blir trist dessa vintermånader. Däremot blir den frodig under sommaren. Jag själv planerar ligusterhäck - skyddad bakom bokhäckar just för att få vintergrönska.

Men att få kortsiktigt få upp en lummig trädgård är mycket svårt.
 
Om man har råd att plantera fler trädplantor än man i slutänden vill ha, så finns det fördelar med det i blåsigt läge. Träden växer upp lite fortare när dom står i grupp än när dom står ensamma. Sedan kan man gallra vartefter dom blir större.

Det finns också något som kallas "amträd", dvs mindre värdefulla träd vars enda uppgift är att skydda det träd man vill ha under dess uppväxt.
 
Hur kan man tala om Skåne och träd utan att nämna pileträd och alléer!

Okey! Jag vet att de ofta blir angripna av insekter och diverse sjukdomar. Jag vet att det ser ut som Jerusalems förstörelse i hela trädgården efter minsta åskskur. Men jag kan inte låte bli att beundra deras svepande slöjor och det där vackra silade solljuset. Och de växer SNABBT!

Silverpil (Salix Alba Sericea)
http://www.ces.ncsu.edu/depts/hort/consumer/factsheets/trees-new/salix_alba_var_sericea.html

Sorgepil (Salix Alba Tristis)
http://www.barcham.co.uk/trees/salix-alba-tristis-golden-willow

Kaskadpil (Salix x Sepulcralis Chrysocoma) plus en massa inspirerande fruktträd.
http://www.lund.se/templates/Page____89320.aspx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.