Hej. Kan granar som är fullvuxna sedan flera år tillbaka som står nära ett hus (c 2-3 meter från huset) skada huset?

Tänker då på granarnas rötter eller att de drar till sig fukt?

Tacksam för svar
 
Rötterna kan ju gå in i dräneringsrör osv om det vill sig illa.

Annars är ju barrhögar på taket och hängrännan en bra start för att få skador på kåken om man inte ids rensa dessa (normalt underhåll).

Grenar som ligger an mot huset däremot det är aj aj.
 
okej, tack för ditt svar.

Så röttern kan bli/kan vara ett problem. Hur är det med fukt? Drar granar till sig fukt eller kan på något annat sätt skada huset förutom rötterna?
Kan man enkelt se om rötterna så att säga pekar mot huset och på det viset skada det eller är rötterna ej synliga för inspektion?
 
Granar så nära huset, kan även få till följd att ni får ökad algtillväxt på fasader och tak. :(
 
Du kan inte se hur rötterna går annat än genom att gräva upp hela roten.

Det är inte säkert de skadar rören men för en kompis så petade de isär rören till infiltrationen så det blev stopp. Dock var detta en björk som gjorde detta men samma kan ske med de flesta träd. Har man plaströr ska de inte bita på dem vanligvis.

Kottar & barr överallt är heller inte så kul. Vi har ett par tallar på baksidan som stör. Den ena ska få smaka motorsågen vid tillfälle ;)
 
Nu vet jag inte vad ni menar med fullvuxna, men jag antar att ni inte menar >30m, vilket en gran(givetvis beroende på sort och ståndplats osv) kan bli..

Mitt tips är att fälla dem innan de blir ännu större.
 
Granar har ett ganska ytligt rotsystem, varför dom har en tendens att välta när det stormar. Av den anledningen ska man nog inte låta dom bli för stora på en villatomt.
 
Tack för era svar.

Dom har tyvär redan hunnit växa för högt, de är c 3-4 meter ovanför huset som är ett högt två planshus..så jag skulle säga c 10 m.

Det låter inte bra det om det kan välta som någon skrev om de är så höga. Kan man kapa av en del av längden , kanske hälften utan att de dör ?
(De fungerar nämligen som avskiljare mellan granntomten idag så det skulle bli full insyn om de togs bort helt)
 
Granar ska inte toppas eller 'rumphuggas'. Även om de överlever kommer de att bli jättefula.
 
JennieochJohan skrev:
Tack för era svar.

Dom har tyvär redan hunnit växa för högt, de är c 3-4 meter ovanför huset som är ett högt två planshus..så jag skulle säga c 10 m.

Det låter inte bra det om det kan välta som någon skrev om de är så höga. Kan man kapa av en del av längden , kanske hälften utan att de dör ?
(De fungerar nämligen som avskiljare mellan granntomten idag så det skulle bli full insyn om de togs bort helt)
10 m är inte så stort i fällningssammanhang, bör vara ganska lätt att lägga ner dem snyggt utan behöva ta ner dem 'bit för bit'.

-Men om de fungerar som avdelare till granntomten: Vad säger grannen, och vems mark står de på. Rent generellt så brukar dock solitärträd stå emot stormar ganska bra. Vissa bostadsområden har en skogsprägel som medvetet har försökt behållas när bostadsområdet byggdes, som isf kan vara värt att tänka till ytterligare en extra gång innan sågen åker fram.

Apropå storleken på rotsystemet så var min vackra silvergran 10,5m hög när jag tog ner den(barnen fick stickor i fötterna..), när vi slet upp stubben så var det nog några grova rötter som gick iväg åtminstone 4m från stammen(radie).
 
Blir mer och mer fundersam till om grannarna kan stå kvar,

Som ni säger här i tråden så kan de orsaka skador på huset iform av algblommning, på tak och pannel (den hänger så att säga över en del av huset).

Sen som Sne4 skrev nu att rotsystemet kan vara långt (din gran hade c 4m) Om det skulle vara fallet på dessa granarna som är c 1-2 m från huset så betyder det att rötterna går under huset och då kan/kanske redan har osakat skador.

Hur gör man i sådana här fall där grannarna står så att säga mellan två tomtgränser, måste båda samtycka till att ta ner dem?

För om de skadar huset på ena tomten men inte på den andra (det huset ligger längre bort från grannarna) så borde vara rimligt att ta ner dem eftersom den andra tomten endast har dem som insynsskydd (man kan ju sätta upp buskar/staket eller ngt annat som inte skadar något av husen).
 
JennieochJohan skrev:
Hur gör man i sådana här fall där grannarna står så att säga mellan två tomtgränser, måste båda samtycka till att ta ner dem?
Den frågan har dryftats många gånger under juridikavdelningen, sök bara på tomtgräns så kommer du att hitta mycket läsning om hur folk resonerar, beroende på fall och hur grannsämjan fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.