Någon som är kunnig att svara på följande?

Kan jag dra tomrör på min tomt, för att sedan användas till de sladdar som belysningnen ska placeras i, för att få belysning i flera delar av tomten.Inkopplingplatsen ska vara ett vanligt uttag på fasaden.

Bra? Dåligt? ALternativ?
 
Njaa. Att dra rör är en god tanke. Men du får inte sedan koppla in det i ett uttag. I rören måste du dra en kabel som är avsedd för att läggas nedgrävd. Då är det en fast installation. Och måste även anslutas fast.

Att dra vanliga skarvsladdar i rören (som jag uppfattar ditt inlägg) är direkt farligt. Rören kommer att bli vattenfyllda, och du måste ha en kabel som tål det.

Om du drar rör så kan du dra ex. en "EKLK" kabel, det är den enklaste kabel osm får dras nedgrävd (men måste ligga i rör). Finns ett antal andra kabeltyper som får dras utan rör. Och sedan får du ha en kopplingsdosa där kabeln ansluts till huset.

Bara som ett påpekande, att göra en fast installation är behörighetskrävande, även rördragningen räknas som behörighetskrävande arbete.
 
Jag fäller in en sak.

Måste man ha en kopplingsdosa? Om man har ett oanvänt VU på en ladugårdsfasad, kan man inte då placera t.ex. en vridbrytare direkt under och sedan koppla in sig där?

//Patrik
 
Det låter väl som det borde gå (jag är dock inte behörig).

Jag uppfattar ursprungsfrågna som att det var tänkt att koppla in med vanlig stickontakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.