Hej!

Har just rivit min gamla bastu och murat upp väggar av Lecablock till rummet som ska bli min nya bastu. Eftersom det döljdes en hel del godis bakom den gamla panelen iform av mögel så skulle jag helst vilja slippa träpanel på väggarna. Dessutom så skulle det vara kul att skippa träpanelen för att få en annorlunda bastu. Någon med erfarenheter av detta? Funkar det med en putsad yta alt. stenklädd yta eller blir det för varmt? Ska givetvis ha Lavar och ryggstöd i trä...

Tacksam för erfarenheter på området...

/Jens
 
Jag har kakel i min bastu, funkar kanonbra,
 
Vi har puts bakom spisen.
 
Kalas! Då blir det en stenklädd bastu!
 
Jag har också (målad) puts i min bastu. Just där man lutar sig mot väggen är panel. Nu är bastun knappt 6 månader gammal men det verkar funka bra.
 
Har också varit inne på att bygga en bastu med sten väggar då det känns fel att sätta upp en massa panel i källaren. Dock har jag varit tveksam till att inte ha någon isolering annat än stenväggarna. Ni som nu har en sådan bastu, upplever ni att den tar lång tid att värma upp eller att energiförbrukningen blir väldigt hög ?

Annars blir det garanterat den lösningen jag kör.
 
Hej!

Martintimell, är någon av dina väggar yttervägg? Är den i så fall helt oisolerad? Använde du fuktspärr bakom kaklet?

Vår bastu ska vara två befintliga murade väggar (betonghålsten), varav en yttervägg och så två nya som vi ska bygga på något vis. Vi skulle ju spara flera dm2 om vi bara kan kakla på de två murade väggarna.

Nyfiken!!!
/pinebar
 
Jag har en snarlik fråga så jag hänger på den här tråden.

Tänkte bygga en liten bastu i befintligt badum, i en hörna där vi har dusch idag. Väggarna är kaklade och fuktspärr får jag antar finns på plats eftersom duschen står där idag. Huset byggdes för 11 år sedan. En av väggarna är yttervägg.

Alla beskrivningar jag läser säger att jag måste isolera väggarna och luftspalt bakom. Varför? Skulle jag inte bara kunna bygga bastu i den kaklade del av badrummet.

/Martin
 
Jag har en yttervägg (isoblock) som enbart putsats; andra väggen är fönster från golv till tak. De två andra väggarna är innerväggar. Det tar 15 minuter att värma upp med en av Tylös minsta aggregat. Har inte testat vintertid ännu. Bastun är liten - max för två personer som gillar varandra ... ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.