Göran.W
Helt rätt man tager vad man haver eller rättare sagt man tager vad man kommer över gratis eller nästan gratis.
Själv eldar jag pallar jag får gratis.
 
gnoll skrev:
gråal är inte ens värt att lägga i pannan, aspen försvinner för fort, björken är bäst om man inte kommer över valnöt ;) eller körsbär/äppelträd...
Och jag som har eldat ett helt år med nästan bara al. Den brann fint och värmde gott, den med...
 
Göran.W skrev:
Helt rätt man tager vad man haver eller rättare sagt man tager vad man kommer över gratis eller nästan gratis.
Själv eldar jag pallar jag får gratis.
Stämmer :)
Precis så är det.

Aspen är lite rolig, det blir väldigt trevlig aska och sot i pannan. Mycket vitare än vanligt på något vis.
 
Klingar?? Vad betyder det? Gnoll?

Någon som fattar...?

Matsa
 
Slår man 2 vedträn mot varann så ska det väl "låta ihåligt klinga om dom"? Då ska ved vara torr? Nåt sånt....:)
 
man hör när veden är torr för eldning, fuktighets halten är runt 25% när veden "klingar" istället för "dunsar" , desto torrare desto mer "klangar" den.:D
 
det finns flera sorters al men gråalen har dålig effekt och sotar mer
 
Det ni. Absolut gehör för vedeldare!
 
gnoll skrev:
det finns flera sorters al men gråalen har dålig effekt och sotar mer
Jag har eldat med äkta gråal. Den är gudomlig att spänta vilket är en klar fördel om man har kakelugn/vedspis/öppen spis eller liknande. Skräpar inte ner lika mycket som en del annan ved. Önskar att vi hade mer al. Asp gillar jag däremot inte. Nödved.
 
problemet är ju att se skillnad mellan klibbalen och gråalen men jag undrar om det verkligen finns klibbal i Norrland.
Alen torkar långsamt, vilket jag tror är problemet
sur ved=dålig effekt+mycket sot

Aspen är fint att tända med i pannan och ger snabb effekt men brinner för fort för min smak. Asp i öppna spisen är ingen hit precis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.