Hej.

P.g.a påökning i familjen är vi i akut behov av mera plats. Vår idag oinredda källare kommer då väl till pass. Det är två rum på c:a 10m2 st. det handlar om. Källaren är idag ouppvärmd (13-15 gr. vintertid) och det är här jag har lite problem.

Hur stora och hur många element kan tänkas behövas i varje rum för att hålla 19-20 grader? Räcker 1000W ? (100W / M2) Det är knappt 2m i takhöjd.

Källaren är inte isolerad men det kommer inom en ganska snar framtid.
 
H
Se upp bara med de fuktproblem i grunden som uppstår om du isolerar källaren och blåser på med 20 grader värme.
 
Om du ska göra bostadsutrymme och isolera så gäller isolering på utsida av källarväggen som är under jord som grundförutsättning innan man isolerar på insidan, men om detta finns mycket skrivet här på forumet.
Så börja med att värma källaren till 20 grader och se vad du får får för klimat, sedan blir ditt nästa steg att avgöra hur och om du ska isolera. Det kan räcka med att snygga till ytskiktet på väggar och golv utan isolering.
 
Jag är mycket väl medveten om eventuella fuktproblem, det frågan handlar om är hur mycket effekt det kan tänkas behövas för att värma rummen. Som jag skrev innan så kommer källaren att isoleras inom en snar framtid och då självklart på utsidan. Anledningen till att jag tar det i "fel" ordning är som sagt platsbrist.
 
Om det nu funkar med fukt osv.?.Så.ta till raddarna (Sätt dubbelpanel)ordentligt så kan du köra lågtemp ..för framtiden och för yttempen för barnen..;)


Mvh
 
Effekten beror på ett antal parametrar
hur stor fönsterarea?
hur stor väggarea mot yttervägg?
hur stor area är över jord?
1000 watt /10m2 verkar rimligt om merparten är under jord men dela upp den på flera radiatorer så blir klimatet bättre
 
Det är ca: 60 cm ovan jord, i det ena rummet är det två fönster av glasblock (40*130) i det andra rummet är det ett fönster av glasblock (40*110) + källardörr. Det är ca: 6-7m yttervägg i vardera rum.
 
Skulle rekomendera 1000 watt i första rummet och 1200watt i rummet som har en källardörr,...källardörr..antar du menar dörr ut i det fria då...de kan vara knepiga ...radiatorerna installerad du där du har kallras
 
Redigerat:
Fråga hur Josef Fritzl gick tillväga;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.