Hej!

Jag funderar över hur pass bökigt det är att behandla ändträ med ändträolja ifall panelen redan är uppsatt och målad med slamfärg. Det har nämligen glömts att behandla med ändträolja. Ändträet är täckt med slamfärg som det är nu.. men är det inte så att slamfärg inte ger något skydd mot röta?
Ska jag försöka få bort slamfärgen från ändträet och olja istället? Har hört att ändträet ska stå i ändträolja i typ en halvtimme så att det sugs upp en bra bit.. hur kan man göra något liknande utan att ta loss panelbrädorna? Finns det nån bra lösning tror ni?

Tack :)
 
Kanske att köra med cirkelsågen och få bort den där millimetern färgen sitter på och sedan mätta ändträet med pensel, dvs blaska på tills det slutar suga. Låt torka och måla över med täckfärgen.
Det är inget jag testat, men kan funka. Panelen måste förstås vara ordentligt torr för att suga upp oljan bra.
 
Du har använt slamfärg där den vanligaste är falurödfärg och vissa av dem kan innehålla t.ex. linolja i olika mängder. Med slamfärg ska du inte använda någon speciellt penetrerande olja, ev. kan du förtunna färgen 10-15% vid första strykningen för att förstärka att den suger in bättre i materialet. Så sitter färgen där och det ser bra ut ska du just nu inte göra något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.