Göran.W
Hej när jag byter termostater på jobb använder jag Danfoss universal termostater med 2,1meter lång givare överskottet gömmer man bara på lämpligt ställe.
På cylinda skåp funkar en universal termostat hur bra som helst.
 
Hur in i ... drar ni om givarna? På mitt Cylinda är den inskummad hela vägen och sitter som berget. Blev att borra ett nytt hål och täta med silikon.

/Kent
 
Hej hej jag skulle vilja koppla förbi min termostat på mitt kylskåp (AKS 385-1 Cylinda) för att kolla om kompressorn hoppar igång.
Har släppt allt så det är bara att koppla i hopp kablarna men jag vet inte vilka:(
Någon som kan hjälpa mig?

MVH Peter
 
En bild eller beskrivning skulle underlätta för att kunna ge råd.
 
Här kommer en bil hoppas det hjälper
 
Fan vet vad som händer, men jag får inte upp bilden på meddelandet.
Se min profil bild / klicka på bullerberga;)
 
Redigerat:
Hej,

Jag har en Cylinda Kyl AKS 385-1 som inte vill kyla. Vad jag förstått är att termostaten brukar ge sig och då funderar jag på hur man får i sär så man kan hitta termostaten och testa koppla förbi den så man kan se att åtminstone kompressorn fungerar vilket jag läst ngn annan gjort här, men där framgick inget hur exakt man skall göra. Baksidan har man typ limmat igen så där tror jag inte man skall in. Någon som skulle vilja vara så vänlig och ge mig en mer utförlig genomgång av hur jag skall gå till väga så vore jag ytterst tacksam.

Tack på förhand,

Christian
 
Sprängskisser och elschema finns på elektroskandias hemsida.
Produktsortiment, cylinda reservdelar, välj modell och sedan artikelinformation.
 
Jag kopplade förbi min termostat och det gick ganska smidigt.
Drog ut panelen uppe vid vredet (termostaten) 3 st skruvar tror jag att det var.
Sedan kopplade jag bort två sladdar på termostaten på stift 3 och 4 och sedan kopplade jag ihop de två sladdarna och kylen hopade igång.
 
Tack så jättemycket både Puttrix och Bullerberga!!!! Jag är er väldigt tacksam, nu vet jag att komressorn är hel iaf :)

Tack än en gång!!!

/Christian
 
Hej, jag har också problem med min cylinda kyl aks 385-1.
Fattar inte riktigt vilka kablar som ska kopplas ihop ?
På min termostat så sitter brun och vit ihop och jag har testat att
tagit lös den vita och satt ihop båda vita med varann men den startar ej.
Kan någon hjälpa mig att förklara vilka 2 kablar som ska kopplas ihop ?

Tacksam för svar

/Håkan
 
Hej Håkan,

Titta på termostatens baksida för att se vilken färg 3 och 4 har, men jag har för mig att det är brun och röd som skall sammankopplas för att se om kompressorn hoppas igång. Viktigt är att du känner till att det inte är bra att ha den står och går hur länge som helst utan att du isf varje halvtimme håller koll på temperaturen och kopplar loss sladdarna så att kompressorn inte bara står och går när den kylit ner skåpet till önskad temperatur, detta tills du införskaffat ny termostat. Bara en parantes :)

Lycka till och som sagt kolla bakom termostaten innan du kopplar samman kablagen för jag är inte helt 100% säker på att det var brun och röd, får bara för mig att det var så...

/Chrille
 
Tackar för svaret Chrille !
Kompressorn funkar - Häärligt :)

/ Håkan
 
Och detta tips har nu hjälpt till med ytterligare ett AKS385 skåp.
Ytterligare en termostat var det
 
verkar som om det är själva eldelen av termostaten som är kaputt hos mig så jag ska prova med att transplantera den från en ny termostat så att jag slipper strula med givaren som jag itne är helt på det klara med var den sitter/tar vägen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.