Jag hade i somras anlitat en firma att lägga om halva mitt tak.
Redan från dag 1 började jag att misstänka att dom inte kunde vad de gjorde och de verkade väldigt skumma.
Jag hade fått referens och f-skatt sedel ,kollat upp så mycket jag kunde om detta företag.
Dom började fråga om förskott för att köpa material,vilket jag inte gav dem.
De sa att en kund inte hade betalat och de därför inte hade några pengar att köpa tegel etc för.Men  av mig fick de inga pengar,när jobbet är klart och besiktat kan vi göra upp.
Jag blev lite sur och påpekade att det måste man väl ta in i beräkning att pengar kan dröja och att man därför måste ha budget för att lägga en offert på ett nytt jobb.Första veckan hade de lagt mina presenningar på taket efter att de rivit ner allt tegel all läkt,så det var bara ett skelett kvar.
Det började så klart att regna in väldigt mycket,och när jag då ringde företaget sa de att vi har ingen jour och kan inget göra nu,så det regnade in hela natten.
Jag anlitade en besiktnings man att komma och titta hur de arbetade och se så att allt gick rätt till,han märkte ju direkt att dom gjorde helt fel allting.Det blev ett riktigt "krig" ute på gården mellan entreprenör och besktiningsman.
"klåparna"fick fortsatta sitt arbete tills det var klart då jag insåg att jag kan ju inte slutbesikta ett halvfärdigt jobb..
Så jag fick min faktura och har på min mp3 spelare spelat in samtalet med dom när det säger att de är klara,nu ringde jag upp besiktningsmannen och han besiktade jobbet och dömde ut det.
Fick gå till en advokat som försökte att prata med denna firma men ringde istället polisen då de varit hotfulla.
Summasumarum av detta blev att jag fick anlita en ny firma som jag kände till väl och lägga om allting på nytt,det kostade oss mer men nu är det iallafall helt och tätt.
Man lär så länge man lever......
Vill bara tillägga att det jag skrev ut till advokat om hela tragedin blev 9 sidor långt så jag kan nog inte lägga in allt här men jag kan gärna berätta mer om denna firma om någon vill.
 
Har läst ditt brev. Du har väl inte betalt mer än materialkostnaden hoppas jag.
Tartan
 
tartan skrev:
Har läst ditt brev. Du har väl inte betalt mer än materialkostnaden hoppas jag.
Tartan
Jag har inte betalat något,tack vare min advokat,men nu har jag läst om denna skumfirma att de varit i Nybro och klåpat sig ,så paret där polisanmälde dem
 
Hemmakatten
Har också läst ditt brev. en helt sorglig historia. :-/ Men varför i herrans namn gav du inte firman foten redan andra dagen då du förstod att de var oseriösa?? Men det är jättebra att du inte betalade fakturan (eller gjorde du det?? förstod inte riktigt). Betalade pengar kommer nämligen aldrig igen....

Den viktigaste erfarenheten nu är att du aldrig kommer att anlita en hantverkare igen på dessa premisser.!!

Hoppas nu verkligen att taket blivit bra! :)
 
Jag försökte att ge dom foten men var lite osäker på vart jag stod.Det var därför jag ringde runt till alla instanser som jag kunde hitta för att ha tillräckligt med kött på benen för att be dem dra åt skogen.Men dessa skummisar har väl hållit på så länge att det vet precis hur det funkar och vad det ska säga.
Jag försökte att ringa och säga att de inte skulle komma tillbaka,men det svar jag fick var att jag begår avtalsbrott.Så jag tänkte då i mitt stilla sinne att nåväl de får göra klart för jag var 100% säker på att det inte skulle klara besiktning.Jag fick rätt och de fick inte ett ruttet öre av mig,tack och lov att jag hade huvet på skaft den dan då de frågade om förskott.Jag har ett nytt tak idag gjort av en superfirma,men det kostade ju lite mer för vår del,men företaget skulle ha betalat mig mellanskillnaden på 35000 vilket man aldrig kommer att få se röken av.Läste också i Dn att CCM bygg gått i konkurs.
Hemmakatten skrev:
Har också läst ditt brev. en helt sorglig historia. :-/ Men varför i herrans namn gav du inte firman foten redan andra dagen då du förstod att de var oseriösa?? Men det är jättebra att du inte betalade fakturan (eller gjorde du det?? förstod inte riktigt). Betalade pengar kommer nämligen aldrig igen....

Den viktigaste erfarenheten nu är att du aldrig kommer att anlita en hantverkare igen på dessa premisser.!!

Hoppas nu verkligen att taket blivit bra! :)
 
Just historien att de haft någon som ej betalt och behöver pengar har vi med stött på fast i skåne.. där var visserligen dealen en faktura på material och en på allt när det var klart så jag förskottsbetalade en del.. hantverkaren utsparkad då han fick för många chanser med detta bygget och läckande tak mm mm.. har egen historia om det här http://www.byggahus.se/forum/refere...erkare-ingen-rot-kanske-skulle-goera-bot.html
 
Jag antar att dom var billigare i och med att du kände till en superfirma som du inte använde i första läget..
Väldigt trist med såna här olyckliga historier. Tyvärr finns det en del människor som aldrig skulle tagit i en hammare och ännu mindre haft företag.
 
Nej mina kära "tillfälliga arbetare från annat land" är billigare.. dock inte helt hundra där men där kan jag köpa det lite mer än de som ska vara så superseriösa..
Noterade dock när kök äntligen var insatt att flytgolvet gjorts med för tjockt flyt så det är ojämnt syns mest på socklarna...puttade en kula som gick som en loop runt hela mig - får bara skratta åt det - det känns ej så vi får bara ta det då första Eslövs firman gjorde det felaktigt... som allt annat.. likaså när bänkskivorna kom från Ikea - 2 fel sort men behövde bara byta den som var rätt då den var minst... så ser vi att köket ej är i vinkel - går ej att justera då bänkskivorna är måttskurna - glipar ca 4 cm längst bort så där får vi göra en specialare själva sen som allt annat.. Ja den första firman var både dyr , kom aldrig och gjorde skitjobb...
Nu har det dock jobbats på efter att nya taket blev omlagt mm . Vi flyttade faktiskt över skafferivaror ikväll :) och ska få till stolar och köksbord imorgon !!

Men det blir inga stora projekt de närmaste åren om jag inte gör dem själv.. helt okej om något är lite snett när man gjort det själv som "Data nörd" men när så kallade riktiga "fin snickare" som tar 400 kr i timmen gör sämre jobb då lackar jag totalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.