Har läst gamla inlägg om renovering av trapp/trappsteg och fått en del tips. Vi bor i radhus och har en öppen furutrappa från -76 som ska målas vit. Den blåa nålfiltsmattan ska bort - frågan är vad man sak byta till?

Problemet för oss är hur vi ska undvika ett "lapptäcke" av trämaterial. På övervåningen la förra ägaren björkgolv. På nedervåningen finns två golv i olika träslag som möts nära trappens början: 35-årig mörk matt oljad slipad ekparkett och lite 90-tals ljusare ekparkett .
Vi vill inte lägga ner en förmögenhet, eftersom vi egentligen letar ett större hus.

Några alternativ som går bort:
- linoleummatta (halt?)
- laminat (halt?)
- ny nålfiltsmatta (eftersom vi tar bort den nuvarande mattan skulle det kännas fräscht med något nytt material).
- vita trappsteg (skräp syns)
- Färdiga eksteg från Lundbergs - snyggt men dyrt - 500 kr/steget

Så vad finns kvar: parkett eller köpa någon form av virke som vi målar?

Måla kanske är en bra idé, då kan man blanda till en oljefärg som harmoniserar med alla dessa golv? Parkett, om det går att hitta något som funkar till lapptäcket.

Lång utläggning men mina frågor är:
- finns konkurrent till Lundbergs dyra färdiga lösningar?
- Vilket trämaterial och typ av oljefärg är slitstarka nog för trappa? Har någon bilder att dela med sig?

/Everyday woman som är rätt ohändig:)
 
www.stepkit.com men jag vet inte hur priserna egentligen ligger, jag fick ett schysst pris på lite spill när jag handlade där.

En polare lyckades lägga in ett Rusta-klickgolv i där mattan legat, kanske ett alternativ?
 
Vi la ikea laminat på trappstegen
 
Jag hade nog satsat på parkett - laminatgolv i trappa blir både kallt och spricker lätt i kanten - har själv sett det hos en granne som jag senare hjälpte göra om jobbet med parkett i stället.
Vi letade fram ett par udda paket som såldes via annons på blocket och fick på det sättet tag på billigt material. Köpte sedan en billig handöverfräs på Harald nyborg och matchande fräsjärn och satte igång - tack vare handöverfräs blev resultatet utmärkt och det gick snabbt att få ihop trappstegen.
Vad det gäller träslag så är ekparkett både slitstark och hyfsat snyggt att blanda med andra träslag. Sedan är det ju en smaksak om man skall ha lackad eller oljad parkett.
 
Så här i efterhand så hade jag nog också satsat på parkett, dock inte pga att det skulle vara kallt och spricker(?) utan för det helt enkelt är snyggare.
 
Då ni letar efter nytt boende så tycker jag att:
1.låta det vara och låta nästa ägare göra vad han vill.
2.ta bort mattan slipa olja, blir det rörigt med alla träslag så skulle jag måla vitt.
Då ni tänker sälja så tycker jag att ni skall tänka neutralt och inte hur ni vill ha det.
 
Tänker som Totte...hehe, nej magnusss var det :) Vi funderar på att sälja och tänker slipa lite lagom och måla vitt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.