Hej,
jag håller på med att renovera ett träradhus från 60 talet med plast tak, parkett och korkmatta.
nåra frågor.
1- innan jag lägger laminat/parketgolv jag skulle förstärka befintlig spånskiva. Vilken typ skiva passar för det?vilen typ skruv?
2- Att förstarka köksvägg (som är enkelgips idag) för att lägga högskåpen, vilken typ skiva?spånskiva ? eller spån plus en planhyvlad för extra förstärkning?
3- vilken typ takfärg/grund är rekommenderas? struktur, rulle vilken spec?
4- Vilken typ väggfärg/grund rekommenderas?
5- Var kan man hyra gipshissar och slipmaskiner för större ytor?
6- Är det rätt ordning efter allt är rivit ner i huset: Lägga takreglar, montera takgips, måla tak, lägga easy-cover eller vägggips, måla väggar, förstarka golvet, lägga laminat/parkett, montera sockel, installera kök, sätta kakel, ... och allt börjar från andra våning.
 
1 golvpsån med spån skruv (om du har träbjälklag om det går så försök lägga på gamla underlag)
2 skruva först plywood sedan gips på plywood
3 takfärg glans 7 (oftast) grunda först måla sedan,
4 vägfärg oftast glans 3 grunda först måla sedan
5 bor du i stockholm kan du hyra på cramo eller hyreshuset i bromma ... finns säkert många fler
6 du ska göra hur det äns mest rätt men läger du först golvet se att skydda den efterot, mitt förslag är , riva.regla.gipsa.spackla.slippa.måla.golvet.köket.dörrar.socklar och fodrar
lycka till med bygget
 
spamb skrev:
1 golvpsån med spån skruv (om du har träbjälklag om det går så försök lägga på gamla underlag)
2 skruva först plywood sedan gips på plywood
3 takfärg glans 7 (oftast) grunda först måla sedan,
4 vägfärg oftast glans 3 grunda först måla sedan
5 bor du i stockholm kan du hyra på cramo eller hyreshuset i bromma ... finns säkert många fler
6 du ska göra hur det äns mest rätt men läger du först golvet se att skydda den efterot, mitt förslag är , riva.regla.gipsa.spackla.slippa.måla.golvet.köket.dörrar.socklar och fodrar
lycka till med bygget
Glans 7 är vägg och glans 3 är tak. Finns iofs färg med glans 4 för vägg nu, men inte så vanligt förekommande.
 
ja det är rätt
tack stringfelow för rättningen kör vägg glans 7 och tak glans 3 och om du ska måla köket glans 20
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.