Ska investera i en luft-luft-värmepump till huset och är vilse i märkesdjungeln. Besökte "Hem&Villa mässan" i Malmö nu i helgen för att införskaffa information. Jag blev dock bara ännu mer förvirrad.

Jag trodde t.ex tidigare att IVT gjorde bra prylar men fick veta av "oberoende" (enl. dem själv) säljare att IVT antagligen gjorde marknadens sämsta pumpar. Istället fick jag känslan av att det var Daikin eller Mitsubishi som gällde.

Vad har ni andra för märke? Vad har ni för erfarenheter?

MVH / Jonas
 
Jag köpte en Mitsubishi för ett par år sedan till mitt garage. Den fungerar bra. Inga problem. Jag plöjde igen alla information jag hittade då när jag skulle handla, och kom då fram till att den var en av dom bästa som gick att köpa. Ger bra värme även ner under -15 grader. Till och med ner till -25 grader!

Vilken som står i topp idag har jag inte en aning om. Men jag tror att man får vad man betalar för. Extra investeringkostnad betalar tillbaka sig på elräkningen....

Jag kan varmt rekomendera Mitshubishi'n.

Mats
 
Jag har just installerat en Toshiba Polar. Den tror jag är en av dom bättre fabrikaten. Gå in på "http://www.varmepumpsforum.com/", där kan du ställa dina frågor och få svar från massor av erfarna pumpägare och experter.
 
Tack för tipset! Det står en hel del matnyttigt i det forumet.

Jag tyckte mig ganska snabbt kunna urskilja att Daikin och Mitsubishi Electric var två favoritmärken.

(Mitsubishi Electric skulle inte blandas ihop med Mitsubishi heavy industries som är två olika företag (?) som båda gör ll-värmepumpar)
 
Mitsubishi har bra grejer liksom IVT.
 
Jag kör med 2 st Fujitsu pumpar.Har haft dom några år och de funkar bra tycker jag.Vet inte hur de ligger till prismässigt idag,men när jag köpte dom var dom billiga i inköp.Installerade av bravida,Jag antar att dom intre säljer dåliga pumpar .I det gamla vi i villa testet så var också elförbrukningen mellan olika pumpar försummbar..Så det där med att en dyrare pump betalar tillbaka sig på elräkningen stämmer inte riktigt .Iallafall inte på de testade märkena. / Mats
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.