Jag börjar med att säga att detta är en ganska onödig tråd. :D

Det skulle vara intressant att höra vilka av de som sitter på det här forumet som är elektriker, om de är aktiva eller icke, hur länge de har jobbat/jobbade och vilken inriktning (installation, svagström, industri osv). Så svara! :p

Alla som inte är elektriker får säga det om de vill också! :)

//Patrik
 
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Det skulle vara intressant att höra vilka av de som sitter på det här forumet som är elektriker, om de är aktiva eller icke och hur länge de har jobbat/jobbade. Så svara! :p
Definiera "elektriker". Menar du med behörighet (AB(L)), eller som stått i anställningsförhållande till sådan, och alltså fått betalt och arbetat under någon annans behörighet?

I första fallet svarar jag "nej". I andra fallet, <1 år på åttiotalet... :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Definiera "elektriker". Menar du med behörighet (AB(L)), eller som stått i anställningsförhållande till sådan, och alltså fått betalt och arbetat under någon annans behörighet?

I första fallet svarar jag "nej". I andra fallet, <1 år på åttiotalet... :)
Både också, bara man har jobbat som installationselektriker så. :)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Både också, bara man har jobbat som installationselektriker så. :)

//Patrik
Då är svaret "nej". Jag var industrielektriker (alltså inte så mycket nyinstallation). :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Då är svaret "nej". Jag var industrielektriker (alltså inte så mycket nyinstallation). :)
Jag ändrar mig så här i efterhand och säger att man kan få säga vilken inriktning man har jobbat/jobbar inom. :D

//Patrik
 
från -84 som elektriker/mekaniker, industrielektriker, installationselektriker, ventilationstekniker, aggregatreparatör och egen elfirma (på fritiden) samt hempulare;)
AB behörighet.
 
Redigerat:
Började 2006 som installationselektriker på en lite större firma. Har mest gjort småjobb, men varit med på dom stora byggena när det blir bråttom där. Tog ut BB1-behörighet i slutet av förra året.
 
Redigerat:
Hempulare.

Fd elektronikkonstruktör. Gymnasieingenjör el/tele, civing elektronik. Jobbat med prylar för kraftledningsinspektion bla, yada-yada..
 
Redigerat:
sa3afc skrev:
Började 2006 som installationselektriker på en lite större firma. Har mest gjort småjobb, men varit med på dom stora byggena när det blir bråttom där. Tog ut BB1-behörighet i slutet av förra året.
Jobbar du i Gävle? Vilken firma i såfall?

//Patrik
 
1989 började karriären så smått med industrielektriker, men sen har det bara gått utför :D : automations-, styr- & regler-tekniker, elkonstruktör, installatör ABL m.m.
 
Jag kan ju nämna själv att jag snart ska ut och söka jobb som lärling på någon installationsfirma. Gruvar mig rätt mycket över att jag kanske inte kommer få jobb på grund av lågkonjukturen och i stället måste göra något annat för att slippa gå arbetslös.

//Patrik
 
Redigerat:
Utbildad svagströms elektriker, dock aldrig jobbat med det.
 
Lärling, mestadels jobbat med elmätarbyten hittills med allt vad det innebär. Har samma farhågor som Patrik_Hed ang konjukturen och jobb som lärling med. Dessutom läste jag fel inriktning på gymnasiet men läste till 2år till efter så jag har läst den teoretiska biten för AB.
 
Läste först 3 årig installationselektriker, sen 1 årig indusri-kraftverks elekriker och läste sen 2år till station-linjemontör.
Jobbat sen 2001 med blandade el-jobb men de senaste 6åren som servicetekniker på vattenkrafft stationer främst.
Mycket bra och fritt jobb. Krånglar inte turbinerna/genratorerna kan jag ta det lugnt :)
 
Redigerat:
Jobbat (i Danmark) som installationselektriker 2 år, serviceelektriker 1 år, industrielektriker (på Tuborg :cool:) 2 år.
I Sverige montör högspänning 7 år, och sedan 1999 elkraftingeniör:
FLKR
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.