Trots mycket läsning och kontakt med hantverkare blir jag inte klok på hur man bäst bör bygga ett våtrum med dusch, på övervåningen i ett 60-tals hus med träbjälklag. Som dessutom vid viss trafik på närbelägen väg utsätts för små men kännbara vibrationer (känns ej i det blivande badrummet tror jag men i rummet bredvid).

Hantverkaren tycker att spånskiva, spackel inkl armering, LIP tätskikt och sedan klinker ska fungera bra på golvet. På väggarna våtrumsskivor på de befintliga träfiberstommarna+murstock, sedan LIP och kakel. Funderar dock på om ett tätskikt på rulle skulle tåla lite rörelser bättre, eller krävs t o m plastmatta?

Försäkringsbolaget säger bara (som framgått i tidigare inlägg) att BBR ska följas och arbetet ska utföras fackmannamässigt. Dvs till mindre hjälp eftersom alla dessa alternativ uppfyller detta vad jag förstår.

Någon som kan dela med sig av ev erfarenheter så är jag tacksam!
 
Vad jag har hört så är tätskikt av mattyp (Mataki rubbox) tex bättre på att inte släppa igenom vatten - pga högre s/m värde. Rörelser vet jag inget om....

enligt Bkr är det ok även i trähus på övre plan att ha kakel...

LIP skall ju rollas och hur bra det blir lär ju vara baserat på hur nogga det appliceras. Ett korrekt bra utfört Lip borde ju funka. Jag skulle dock kolla hantverkarna att de lägger på rätt mändg och inte slarvar.....fast det är min paranoja och erfareenhet.
 
Hehe, jag är konservativ. Jag tycker inte att keramik och trä går ihop överhuvudtaget. Att blanda ett dött och ett levande material leder till en riskkonstruktion.

Jag skulle lägga plastmatta på golv och vägg, heldraget utan skarvar. Snortätt helt enkelt.
 
Tarkett har TarkoDry som svetsas precis som en en golv- resp. väggmatta. Jag tänker använda den (eller något likvärdig) till badrum på andra våning. Mest för att GVK godkänner kartonggips och spånplatta bakom mattan.
 
Håller med Consensus. Det finns alltid en risk med att försöka fixera på trä. Frågan är inte om utan när man får en läcka eller fuktgenomslag. Gör en snygg lösning med matta.
 
Johan Gunverth skrev:
Tarkett har TarkoDry som svetsas precis som en en golv- resp. väggmatta. Jag tänker använda den (eller något likvärdig) till badrum på andra våning. Mest för att GVK godkänner kartonggips och spånplatta bakom mattan.
Hur resonerar du då?
GVK har ju länge varit på gång att frångå kartonggips, så det borde bli aktuellt när som helst, och att ha en spånskiva bakom gipsen är tämligen bortkastat när infästningar ska göras i massiv konstruktion (kortling).
Då går det fortare och blir billigare att ställa i extra reglar i väggen.

I övrigt är jag på hantverkarens linje, förutsatt att bjälklagets spännvidd inte är för stor i förhållande till dess dimensioner.
Den typen av konstruktion har fungerat utmärkt dom senaste 20 åren.
 
Johan Gunverth:

Har du kollat pris på TarkoDry? Räknar du med att gå plus jämfört med våtrumsgips+tätskiktsgukka?
 
ACME skrev:
Hur resonerar du då?...
Jag har det redan uppsatt sedan 2005. Spånplattan är limmad mot träreglarna för att göra väggen ännu stabilare. Så är det gjort i hela huset. Kortlingar bakom spånplattan likaså. Jag tänker alltså inte riva det för att följa BKR:s regler och göra försäkringsbolaget nöjda. Behöver jag nyttja försäkringen för fuktskador någon gång i framtiden gäller den ändå inte. :(
Tycker mest att TarkoDry (och liknande system) verkar var en vettigare lösning än rollat tätskikt.

...och för att svara på mandus fråga: det blir betydligt dyrare med TarkoDry beroende på att jag inte kan göra det själv som med de andra tätskikten. Annars har jag hört priser på 250:-/m2 inkl. arbete.
 
Hej

Eftersom ni nämnde pris på TarkoDry:

Jag har fått pris på material + montering i 12kvm badrum, ett fönster och en dörr. De skall ha 6000:- för materialet och 10000:- för arbetet ink moms. Med ROT blir det 11.000:-. Inte så farligt.

mvh
Håkan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.