J
Hej.

Har ett massivt trägolv i sommarstugan om, totalt ca 40 kvm fördelat på 2 rum.
Golvet är slitet på ytan men är trots allt i bra skick, jag hade därför tänkt att ge
mig på en slipning + tillhörande efterbehandling. Är detta svårt att genomföra
samt vilken typ av maskin gör jobbet bäst, verkar finnas olika med slippapper
eller roterande vals? Mvh Jocke
 
Då skulle jag rekomendera att du hyr en HTC 420 med träslipningskit, tror att de flesta större maskinuthyrare har dessa. Det är svårt att köra en traditionell träslip, men nämda maskin kan du köra, såvida du inte har tummen mitt i handen.
Altenativt tar du kontakt med tillverkaren HTC (ligger i Söderköping), och frågar efter lämplig firma som kan utföra jobbet åt dig.
 
Det går att montera på kardborreplattor på de flesta betongslipmaskiner.

Har precis köpt en bostadsrätt och tänkte ge mig på att slipa parkettgolvet i vardagsrummet med den. Vi har även traditionella golvslipar med roterande vals men de kräver lite mer av sin förare.
 
Troligtvis så kommer du att få ringa en golvslipare när du är klar.
Det är inte det lättaste att slipa ett trägolv om man är kräsen på resultatet.
Har haft bekanta som hurt grejor till nästan samma pris som golvsliparn tar för att komma o slipa om golvet , Tips hör dig för vad en golvfirma tar för att slipa golven.
 
J
Hej.

Tack för tipsen, troligen blir det kanske billigare/bättre att proffsen
gör jobbet. Skall fundera på detta innan man går och hyr maskiner.

Mvh

Jocke
 
Jag håller faktiskt på med just slipning av grangolv - i mitt anletes svett!!!

Lite siffror så du har att jämföra med:
Slipmaskin (stor som du kan gå efter, så du slipper ligga på knä - tänk inte ens tanken på att ha en handjagare!) 360 kr/dygn
handslipen till kanterna 100 kr dygn
Jag tror vår uthyrare tar typ 20kr/pappret och det går åt ca 12 st kan jag tänka mig till 40m2.

Tänk på att en del lacker inte kan slipas, de bränner in i pappret!

Ovanstående är de priser jag hyr för, och antalet papper är baserat på den åtgång jag har - och jag är lekman precis som du ;)

Jag håller också med ovanstående talare om att det är lite knixigt, och det tar tid, men om du gillar att göra det själv och ser eventuella missar som charmiga, så kör på!

Lycka till!
 
Det är lacken som är dyr om du ska lacka golven efter slipning du bör lacka 3 ggr först en gg sedan mellan slipa o sedan lacka 2 ggr till det drar iväg med lack som ska till kostnaden inte bara hyran av olika slipar.
Lycka till
 
Men tanken var väl att ev leja ut slipningen? Om inte är det givetvis så att lack, hårdvaxolja eller olja ska räknas in.
 
Jag har själv slipat ett större grangolv och det var inga problem. Hyrde maskiner av en golvfirma och fick instruktioner av dom på köpet.
Tyvärr är det ganska många år sedan, så jag har glömt priserna. Fast de hade inte varit aktuella i dagens läge ändå. :D
 
Dags att krypa till korset. Jag är en idiot! Så här blev det, med facit på hand med mitt golvprojekt:

Slipning av golv, ca 100 m2, åtgång av tid ca 25 h (jo, det är sant).
Kostnad 4000 kr inkl allt

Om jag istället hade lejt ut det, kostnad 12600 kr minus ROTavdrag= 6300 kr.

Således. Genom att slita skiten ur sig i 25 jävla timmar tjänade jag typ 2300.

Alltså är jag en idiot. Man jag gör i alla fall inte om det...
 
Tänk på att allt går inte att få som rot-avdrag, endast arbetskostnaden, så du sparade mer än 2300:-
 
Det är bara arbetskostnaden jag räknar på...
 
25 h det lät kul
Undrar hur lång tid det tagit en erfaren golvslipare att göra? medans man satt o drack en kall öl o kollade så han inte missade något (LOL)
 
Ja, det var skitkul! Kanske fixar en firma det på en dag?! Tänk... en kall öl och allt gör sig självt, till ungefär samma pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.