Jag håller på att renovera ett par rum i ett gammalt 40 tals hus. Jag ´skall lägga vattenburen golvvärme. Jag har inte definitivt spikat ytskikt ännnu. men vi funderar på klinkers i vissa delar. När jag surfar runt så verkar de flest skriva att det skall vara cc30 i bjälkalget om man skall lägga klinker. eftersom det är ett befintligt hus, så hjar jag inte lyxen att välja. Kan det funka med CC60?

Jag har tänktt lägga wirsbo i GLES. Men istället för gles tänkte jag nyttja det befintliga brädgolvet. Jag tänkte då bryta upp brädor så jag får fram CC 30 för rören. Samt lägga en ny smalre gles för att fylla ut.
Över Brädgolvet lägger jag golvgips. OM jag lägger dubbel gips här, skruvar denn första i brädgolvet. och limmar den andra. Kan det då vara tillräckligt? Eller skall jag droppa alla planer på klinkers?

MVH
Morgan
 
Ta bort brädgolvet.
Ska det vara golvbrunnar gör du lutningen med elhyvel på golvåsen innan du listar.
Lista golvåsarna så du kan lim-skruva en 22mm golvspånskiva (spontlös) mellan golvåsarna.
Helst 28mm gles ovanpå golvspånet som limmas ordentligt. Dina brädor kanske är 1" och då blir det alla tiders! Lägg så tätt som möjligt och 30mm spår för golvvärme med cc300mm.
Sen låter du glespanelen/brädorna gå hela vägen mot vägg och tar överhandsfräsen och gör vändöglor för slangen.
På det räcker det med en golvgips hellimmad med ex. Ardex s48 och sen klinker.

Det var mitt förslag.
Det tar inte lång tid att bryta loss ett brädgolv...och det blir stadigt och fint efteråt!
 
Om du kör med flytspackel istället för golvgips så skall det räcka med 16-25 mm beroende lite på hur stabilt underlag du har.

Du kan ex. bryta bort golvet, skruvlimma spårade spånskivor, värmefördelningsplåtar som skall skruva med massor med skruv (titta på wirSbos hemsida), lägg sedan flytspackel på det (kolla med flyspackeltillverkaren hur mycket, men troligen 16- 25mm med armeringsnät).
 
Vi överväger att välja parkett istället. Lite mjukare att gå på. Det är inte tal om några våtutrymmen, KÖK hall och en liten toalett. Ev Lägger vi klinkers i förhallen samt toan. Totalt 2-2,5m2.

Jag är fortfarande inne på att behålla brädgolvet. Dels sparar jag tid, men framför allt pengar. Vi skall lägga ca 50m2. Det drar iväg om man skall välja spårade skivor. Även glesen kostar. Men avråds jag att använda brädgolvet (Är runt 30mm tjockt) så blir det nog ett lager gips ovan brädgolvet, parkett ovan gipsen. I förhall/toa för klinkers, lägger jag två lager gips som limmas. Kan detta vara ett bra val både sett till resultat och ekonomi?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.