Någon som har ett bra tips på en snygg fläktkåpa passande till en köksö i ett lantkök, helst med extern motor?
 
Ja den var fin. Får man fråga vad ni fick ge?
 
Vi fick många olika bud beroende på vilka återförsälgare vi frågade av någon lustig anledning. Men i slutänden fick vi betala 12800 med den stora fläkten med fyra spot...
 
Falmec, deras Classic-serie
Prislista hittar du här
Bilder här

Går att få med både inbyggd och extern motor.
 
Ville bara lägga till att deras (Falmec alltså) Elektra Mirabilia är döläcker.
Men den tillhör den moderna stilen.
 
Efter samtal och önskemål från frugan så letar vi efter någon kåpa i svart om det finns snygga sådana. Skall kanske tillägga att det är öppet upp i nock så det får nog vara rejäla doningar.
 
Det går att få en tovenco kåpa i svart och man mått beställer den efter hur högt man vill ha den över spisen.
 
Ok det får jag kolla upp! Tack!
 
Väcker den här tråden till liv igen eftersom vi fortfarande inte har hittat något passande.

Någon ytterligare med tips, idéer eller förslag?
 
Kanske inte alls är vad ni tänkt, men varför inte tillverka en själv? Vi har nämligen samma "problem", alltså att vi vill ha en fläkt som ser lantlig ut, men hittar ingen som duger (till vår smak...).

Jag tänker köpa en vanlig flatfläkt (om du förstår vad jag menar) och sedan göra ett regelverk av typ 45x45 som kläs med osb+gips. På detta tänker jag putsa med gipsputs och sedan måla med avtorkningsbar färg. Nederkanten på kåpan funderar vi på att ha en regel i gammal stil, typ en 120x120 "bjälke" som betsas.

Känns inte särskilt svårt, och sedan får man det ju som man vill!
 
Jo det har du rätt i! Men med tanke på att detta är en helrenovering och tiden är en lyxvara så vore det ganska skönt att hitta något färdigt och smakfullt!
 
Zink, koppar, mässing skulle också passa in i det lantliga. Kaptensgården gör sådana fläktar. Kanske någon av deras frihängade modeller passar er i smaken?
Annars kanske ta ett snack med en plåtslagare eller smed?
 
Snurre skrev:
Jo det har du rätt i! Men med tanke på att detta är en helrenovering och tiden är en lyxvara så vore det ganska skönt att hitta något färdigt och smakfullt!
Jag vet vad du menar...

Lycka till!
 
Hejduk..tig skrev:
Zink, koppar, mässing skulle också passa in i det lantliga. Kaptensgården gör sådana fläktar. Kanske någon av deras frihängade modeller passar er i smaken?
Jo väldigt fina, men priserna börjar vid 50 000;- och upp till en bra bit över 100 tror jag så det får nog bli någon annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.