Tänkte göra en kraftig skiva samt ett ben till ett bord.
Om jag köper grövre virke som jag klyver och hyvlar till för att sedan limma ihop på samma sätt som en limträskiva, är detta bästa sättet för att undvika framtida sprickbildning i skivan?

Har för mig någonstans att när man delar bitarna i mindre för att sedan limma ihop dessa till en större så får man konstruktionen starkare, stämmer detta?

Ska även göra ben 60x60 mm, tänkte klyva grövre virke, hyvla limma ihop, är detta att rekomendera eller är det overkill?
 
naresjo skrev:
Tänkte göra en kraftig skiva samt ett ben till ett bord.
Om jag köper grövre virke som jag klyver och hyvlar till för att sedan limma ihop på samma sätt som en limträskiva, är detta bästa sättet för att undvika framtida sprickbildning i skivan?

Har för mig någonstans att när man delar bitarna i mindre för att sedan limma ihop dessa till en större så får man konstruktionen starkare, stämmer detta?

Ska även göra ben 60x60 mm, tänkte klyva grövre virke, hyvla limma ihop, är detta att rekomendera eller är det overkill?
Fråga A överlåter jag till någon annan.

På fråga B, angående att dela och limma ihop, så är det precis så jag har fötstått det. Åtminstone om man har gjort limningen rätt, med rätt lim och tryck, så att träet går sönder för fogen när skian utsätts för böjning.

Angående benen så tycker jag att du bör klyva och vändlimma dem med störtning, blir otroligt bra, se här för info: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74328-bygga-doerr-som-inte-slar-sig.html Dock får du ju inte ådringen att stämma om du gör på detta vis.
 
Jag står lite inför samma problem men hittade lite tips på boschs hemsida:
Tänkte jag skulle testa att göra benen på samma sätt. Har tidigare testat att göra en limträskiva och då fräst spår på samma sätt och satt i stavar, känns som det borde hålla. Jag är dock tveksam till att göra det igen då det var mycket pyssel och en limträskiva inte e så dyr. Den stora missen jag gjorde var att jag slarvade lite när jag spännde upp efter limning, men nu vet jag.
 
Svar ja på alla frågorna. Var noga med limfogarna så blir det starkare och slår sig mindre. Se till att variera träts ådring i limträt.
 
stugfixarn skrev:
Svar ja på alla frågorna. Var noga med limfogarna så blir det starkare och slår sig mindre. Se till att variera träts ådring i limträt.
Kan "kexning" göra att det blir ytterligare starkare?
 
Nä.
Inte i just detta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.