Godkväll!

Sitter och budgeterar för ett nybygge och stötte på en fråga som jag tror någon här kan svara på.
I området finns fjärrvärme och i husleveransen ingår en IVT490. Tilläggskostnaden för att få en IVT633 anpassad för fjärrvärme är 9900 kr (omonterad) vilket borde vara helt ok pris.

Men, med en sådan värmepump, behöver man ändå köpa fjärrvärmeväxlaren från fjärrvärmeleverantören eller ansluter man fjärrvärmen direkt till värmepumpen?

Tack för svar!
 
Jag har fattat det som att fjärrvärmeväxlaren inte behövs om man har IVT633.
 
Jag har forskat mer nu, och det är så att man ansluter värmepumpen direkt till inkommande fjärrvärmekulvert.
Då sparade jag både plats och pengar! :)
 
är det bara Ok för fjärrägaren så?

Mvh
 
Det låter som att du fått det om bakfoten. Du kan nog inte ansluta fjv till en vpump!
 
IVT633 är väl en vpump anpassad för fjärrvärme!?
 
Snailman
Det är inte en kommunal tomt du ska bygga på? då brukar kommunen ofta ha tvångsanslutning till fjärrvärmen och det är inte säkert man får ha tex frånluftsvärmepump i kombination med fjärrvärmen....

så kolla isåfall med kommunen först..
 
Det är en flvp med värmeväxlare istället för elpatroner.
 
Vi beslutade oss för att välja bort frånluftsvärmepumpen helt och hållet i vårt nybygge, vi satsar på fjärrvärme + ftx-system istället.
Det blev inte speciellt mycket dyrare, men enligt mig betydligt klokare i längden.
 
Raskus skrev:
Vi beslutade oss för att välja bort frånluftsvärmepumpen helt och hållet i vårt nybygge, vi satsar på fjärrvärme + ftx-system istället.
Det blev inte speciellt mycket dyrare, men enligt mig betydligt klokare i längden.
Känns helrätt om du frågar mig. Men jag är lite partisk. :)
 
Raskus skrev:
Vi beslutade oss för att välja bort frånluftsvärmepumpen helt och hållet i vårt nybygge, vi satsar på fjärrvärme + ftx-system istället.
Det blev inte speciellt mycket dyrare, men enligt mig betydligt klokare i längden.
Jag tänker göra likadant. Köpa värmeväxlare och ftx. Värmeväxlaren får jag för drygt 17000 sek (exkl montering). FTX har jag ingen aning om. Men vad fick du betala för hela kalaset?
 
Här är mina priser (Östersund):

Fjärrvärmeanslutning: 15000 kr
Värmeväxlare komplett med montage: 26000 kr
Fiberanslutning i samband med fjärrvärmebeställning: 10000 kr

Förberett för FTX-aggregat på vind: 8000 kr
FTX-aggregat (Acetec a100): 15000 kr
Montage och injustering: 7000 kr

Avdrag frånluftsvärmepump: -35000 kr

Total merkostnad jfr med FLVP: ca 36000 kr
 
Raskus skrev:
Här är mina priser (Östersund):

Fjärrvärmeanslutning: 15000 kr
Värmeväxlare komplett med montage: 26000 kr
Fiberanslutning i samband med fjärrvärmebeställning: 10000 kr

Förberett för FTX-aggregat på vind: 8000 kr
FTX-aggregat (Acetec a100): 15000 kr
Montage och injustering: 7000 kr

Avdrag frånluftsvärmepump: -35000 kr

Total merkostnad jfr med FLVP: ca 36000 kr
Det var rätt ok priser. Stort tack för hjälpen.
Jag tänker nog köra likadant, när jag väl kommer igång.
 
AnteB skrev:
Känns helrätt om du frågar mig. Men jag är lite partisk. :)
Väcker tråden till liv.
Vad är det som gör att ni tycker att FTX är lämpligt?

Jag lockas också av +80% verkningsgrad,
Men det gäller ju bara när det är kallt, eller?
I ett snålt hus ( med några barn i ... ) står väl varmvatten för en hel del av förbrukningen?
Och där hjälper väl inte FTX'en så mycket, speciellt sommartid?

Finns det kalkyler någonstans där man tydligt ser konsekvenserna av de olika alternativen?

Sedan inser jag också att komfortmässigt har FTX'en en del stora fördelar.
/E
 
Håller med dig helt och hållet. DEt enda jag undrar är om en öppenspis kan ge fördelar till ngt av alternativen???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.