Ritat ett kök i Ikeas planering....vill gärna ha lite kommentarer angående skåp planeringen.

Det gamla köket har diskbänk på den sidan som kylspåpet står på ritningen.
Där nu diskbänk skall vara är det bara bänk med skåp under.
Där ön finns är nu skafferi plus kyl/frys.
Dörrarna är igentligen öppningar, den närmast murstock är mot tv-rum och den andra ut mot hall.

Tyvärr är de 2 fönstrena för låga för att rymma bänk endast xxcm upp till karm tråkigt nog. Golv kommer att rivas upp då det sviktar nu och golvvärme läggas in i både hall och kök. Usch vekligen dax att göra nått åt dessa två rum. :)
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hall1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ön skall igentligen vara mot vägg mellan fönstren men fick inte till det...
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är dina fönster bytta nyligen? Vilket material har din vägg på utsidan? Kan ju vara värt att fundera på att byta fönster så du kan få in bänk under dessa. Kan bli riktigt bra med utsikt från bänkskivan!
 
Jag tror det skulle ge ett "lugnare" uttryck om skåpen var lika höga hela vägen vid kyl- och ugnsväggen. Sen rekommenderas det att man har en utslagvask i köksön, så du slipper vända dig helt om när du ska slå av pastavattnet. Annars ser det bra ut enligt mig, och en klar förbättring från det nuvarande ser det ju ut att bli ;-)
 
Vad jag ser så har ni ritat dubbla underskåp i köksön + överhäng. Dessutom är överhänget stort på köksön, ser ut att vara minst 40. Det ger en ö som är 160 djup, vilket verkar extremt mycket. Dessutom undrar jag hur ni ska komma in i översta lådorna mo bänkskivan sticker ut 40 cm över den...

Jämn höjd på alla över- och högskåp i hela köket är nog att föredra, inte blanda 211 och 233, får man in 233 hade jag absolut kört på det.

Lägg gärna in en 2-dimensionell ritning också, det är enklare att ge feedback på än en ritning som är i 3d.

Det ser ut som ett spännande projekt! :)
 
Hemmakatten
Håller med yens. Samma höjd på skåpen, helst med passbitar ända upp till tak.

Vår köksö är 1meter bred och 2,4 meter lång, den upplevs som stor, 60cm djupa skåp inåt köket och 40 cm djupa mot matbord. På en del av långsidan mot matbord har vi inga 40 djupa skåp alls utan där är tomt och det var tänkt att ha ett par barstolar där. Det har aldrig blivit av. Matbordet står så nära att det helt enkelt inte finns något behov av att sitta o hänga vid köksön som så många skriver om.

Så ense med yens igen, skippa överhänget, 1,2 meter bred köksö är brett nog ändå, risken är att köksön blir för dominerande och för oproportionerlig i köket.

Att ha spis i köksön innebär att man måste ha en fläkt ovanför. Fläkten minskar rymden i köket och det måste vara en extremt effektiv fläkt för att ta bort allt os. Om man har spisen mot en vägg så hjälper väggen till att leda matoset upp i fläkten. Har men en spis i köksön bör man absolut ha en liten diskho där också.

Själva har vi tvärtom. Spishäll med utdragbar fläkt i överskåp och diskho en bit bredvid. I köksön har vi diskho och inbyggd matberedare. På köksön brukar jag stå och hacka, skära, skölja grönsaker, baka mm. Det är detta som tar mest tid och det är trevligt att stå vänd mot matbordet. Dessutom används köksön för bufféer, som uppläggningsbord samt plats för fruktskålar och kryddörter. Hade jag haft spisen där hade utrymmet varit betydligt mindre samt att stor del av bänken varit kladdig från fett och os från spisen.
 
Tänk på utsidan när du jobbar med insidan. Vad får det för konsekvenser för exteriören på huset om du byter fönsterformat för att få till köksbänkarna? Hur långt är det mellan fönstrena? Måste köksön vara så stor?
 
Det kommer inte vara överhäng på ön utan förmodligen 60cm skåp på ena sidan och mindredjup på andra sidan med ett litet överhäng 2 dm upp om ni förstår...skall ta och lägga in den nya, planen. Hade det bara varit förnstren i köket så vore det lätt men ändrar jag dem åker jag på att ändra i 2 rum till. Det är inte dax att byta dessa än...relativt nya 3-glas SP fönster. Självklart skall skåpen på hög skåpen vara lika höjd...detta var bara en första steg.

Hur ser ni det med högblankvitt...kommer man bli dö less eller?
 
nya bilder....
 
  • kööök1.jpg
  • kööök2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Råkade fippla bort ett svar, så det får bli kortfattat igen...

Jag har svårt att förstå hur köket hänger ihop sett från de bilder du laddat upp, kan inte få köket att hänga ihop med spisen på en bild och diskbänken på en annan.

Jag gillar inte fristående spisfunktioner med frihängande kåpor över, mer snyggt än praktiskt möjligen. Spisfunktion skall vara intill vägg för att oset inte skall finnas i hela huset. Sen gillar jag ju som sagt inte rostfria kåpor i alla fall, opraktiskt, fult och svårstädat. Jag har själv satt in en. Kommer inte hända igen.

När det gäller ön blev det lite bättre, men jag tycker fortfarande den känns alldeles för dominerande i köket. Jag hade hellre förminskat och skapat en gång mot väggen mot fönstret med för att skapa luft och ljus.

Överhäng på öar gillar jag om man tänkt sig barstolar där, det är jobbigt med stolar som man inte kan få under, men som sagt då får man nog hålla sig till 60-skåp på en sida och kanske 40 på motstående...
 
peoe skrev:
Råkade fippla bort ett svar, så det får bli kortfattat igen...

Jag har svårt att förstå hur köket hänger ihop sett från de bilder du laddat upp, kan inte få köket att hänga ihop med spisen på en bild och diskbänken på en annan.

Jag gillar inte fristående spisfunktioner med frihängande kåpor över, mer snyggt än praktiskt möjligen. Spisfunktion skall vara intill vägg för att oset inte skall finnas i hela huset. Sen gillar jag ju som sagt inte rostfria kåpor i alla fall, opraktiskt, fult och svårstädat. Jag har själv satt in en. Kommer inte hända igen.

När det gäller ön blev det lite bättre, men jag tycker fortfarande den känns alldeles för dominerande i köket. Jag hade hellre förminskat och skapat en gång mot väggen mot fönstret med för att skapa luft och ljus.

Överhäng på öar gillar jag om man tänkt sig barstolar där, det är jobbigt med stolar som man inte kan få under, men som sagt då får man nog hålla sig till 60-skåp på en sida och kanske 40 på motstående...
OK...du får gärna komma med ideer istället för att kritisera. Vad är det du inte förstår hänger ihop.

I det gamla köket har vi diskbänken och spis på sidan som högskåpen skall bli nu.
Som man förstår är det ganska begränsat var man kan ha spihäll och/eller diskbänk och
ja det är tänkt med 60 på ena sidan och 40 på den andra. Där ön/halvön skall bli har ju igentligen bara maximalt 2 m totalt i utrymme från vägg då murstock blir ivägen annars.
 
Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Håller med yens. Samma höjd på skåpen, helst med passbitar ända upp till tak.

Vår köksö är 1meter bred och 2,4 meter lång, den upplevs som stor, 60cm djupa skåp inåt köket och 40 cm djupa mot matbord. På en del av långsidan mot matbord har vi inga 40 djupa skåp alls utan där är tomt och det var tänkt att ha ett par barstolar där. Det har aldrig blivit av. Matbordet står så nära att det helt enkelt inte finns något behov av att sitta o hänga vid köksön som så många skriver om.

Så ense med yens igen, skippa överhänget, 1,2 meter bred köksö är brett nog ändå, risken är att köksön blir för dominerande och för oproportionerlig i köket.

Att ha spis i köksön innebär att man måste ha en fläkt ovanför. Fläkten minskar rymden i köket och det måste vara en extremt effektiv fläkt för att ta bort allt os. Om man har spisen mot en vägg så hjälper väggen till att leda matoset upp i fläkten. Har men en spis i köksön bör man absolut ha en liten diskho där också.

Själva har vi tvärtom. Spishäll med utdragbar fläkt i överskåp och diskho en bit bredvid. I köksön har vi diskho och inbyggd matberedare. På köksön brukar jag stå och hacka, skära, skölja grönsaker, baka mm. Det är detta som tar mest tid och det är trevligt att stå vänd mot matbordet. Dessutom används köksön för bufféer, som uppläggningsbord samt plats för fruktskålar och kryddörter. Hade jag haft spisen där hade utrymmet varit betydligt mindre samt att stor del av bänken varit kladdig från fett och os från spisen.
Har du/ni några bilder??
 
En liten varning!...Där finns risk att kylfläkten från inbyggnadsugnen kommer att störa luftflödet under köksfläkten...i synnerhet om du väljer en billig (typ IKEA) ugn med dålig isolering (=kraftig fläkt), jag råkade själv ut för detta. Problemet försvann dock då ugnen byttes ut till en bra Siemens-ugn.
Ett litet förslag är att sätta en tryck-eller vridtimer (2-3 timmer) som styr en magnetventil på vattnet samt eluttaget till diskmaskinen...det kan inte bli säkrare än så.
FLKR
 
Kommer inte köpa IKEAs vitvaror...

Har ett problem..Diskmaskinen. Vill gärna ha den uppbyggd men gör jag det så kommer den för lång ifrån själva disken om ni förstår. På ritningen blir den i högskåpet längs till höger, men tvekar lite är den någon som har en ide.
 
Har nu fått offert från Electrolux home. Ungefär vad som visas här på bilderna inkl. vitvaror utom kyl/frys.
Pris 82000:-

tycker jag var kanon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.