:). Vi bor idag i ett hus som är placerat där det nya ska stå i framtiden. Vi måste alltså ha ett annat boende under riv och byggperioden. Alltså vill vi att det ska gå ganska så fort...

Hur skulle ni tänka då? Vad för husbyggare kan passa oss? Vi är inte händiga och vill inte göra nåt själva egentligen. De här företagen som bygger inne och ställer upp husen relativt fort - t ex Hjältevad - bygger alla de på krypgrund? Skiljer byggtid mkt mellan olika lösvirkesbyggare? Finns det något "fabriksbyggt" som bygger på platta?

Ena stunden tänker vi att vi kör på med deras himla krypgrund då, så det går undan. Bara för att nästa tänka att vi vill ha plattan eftersom det verkar vara det som gäller för tillfället och att vi får väl offra oss och bo nån annan stans en längre period, vilket oxå kostar en massa extra pengar förståss...

Tankarna är många och lite input från er kunniga skulle absolut inte sitta fel;)
 
Det har nämnts i några tidigare trådar, att deras krypgrunder har nu ändrats till en "cellplastplatta" med butylduk ovanpå,
Kryputrymmet är borta , och en del andra ändringar är väl också gjorda, vet inte om något av de " nya husen" är sålda/byggda än,
Jag har hört om grunden sedan i somras, men inte sett den ute än..
 
hej! vi ska bygga nytt o forhandlar med några hustilverkare. jag kan verkligen rekomendera Modulenthus. för det första har du ett nytt färdigt hus på plats inom max 6 månader och just nu sammarbetar de med Sparbanken-Gripen o du får 6 månader räntefritt lön för tomten o lägre ränta sedan
 
tomten har ni ser jag men det går alltid att förhandla
 
Vad får ni för grund ? är det krypgrund ? eller har Modulent kommit igång med den "nya" grunden ?
 
de bygger på platta
 
Angående hjältevadshus: Ni kan ju välja att stå för grunden själva (alltså ett separat kontrakt med en grundläggare) om ni inte vill ha deras grund. Enligt deras säljare skulle det vara helt ok.
 
Grejen är väl den att tidigare konstruktion krävde krypgrynd, eller källare, så med "deras" grund, menade man väl just krypgrund; vilket då var ofrånkomligt.

I övrigt är det väl så att en lokal grundbyggare oftast gör grunden eller numer "plattan", som Hjältevad sedan stället huset på ?
 
tajana skrev:
hej! vi ska bygga nytt o forhandlar med några hustilverkare. jag kan verkligen rekomendera Modulenthus. för det första har du ett nytt färdigt hus på plats inom max 6 månader och just nu sammarbetar de med Sparbanken-Gripen o du får 6 månader räntefritt lön för tomten o lägre ränta sedan
Samma sak gäller för smålandsvillan fast samarbete med Swedbank!
 
Jag tog bara Hjältevadshus som ex, det finns ju flera..Sidensjöhus, Älvsbyhus etc...Jag vet, jag får höra runt med företagen. Jag bara tänkte lite hur man kan fundera, mer kring det här med hur lång tid det tar...
 
tajana skrev:
de bygger på platta
Nä, det gör de väl inte. De kör ju Finndomogrunden - samma som hjältevadshus. Hus som kommer i färdiga volym-moduler kan man vanligtvis inte sätta på betongplatta.
 
Dom har en platta av cellplast,, även om det gick att ställa dem på betongplatta, så blir det onödigt dyrt..
 
I ett hus med platta är det plattan som utgör bottenbjälklaget. Men i volymmodulshusen sitter det det redan ett bottenbjälklag som håller ihop rubbet. Då får man liksom dubbelt bjälklag och då kan man ju glömma poängen med golvvärme i plattan. Dessutom blir ju grunden väldigt hög.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.