Vi ska bygga en stödmur i tomtgränsen, den kommer på sina ställen bli upp emot 2 m hög, sen vill vi helst att den ska gå fram till gatan (från bakre delen av tomten) och sedan även en bit på framsidan.
Har dock nu hört att man inte får bygga stödmur närmre än 6 m från gatan. Låter konstigt tycker jag, var är det egentligen som gäller?
 
Det kan nog skilja från kommun till kommun. Prata med din kommun, de är faktiskt till för sina medborgare ;)

/Lars
 
Jo, det är bara det att det inte alltid är så lätt att få tag på kommunen så jag tänkte att jag slänger ut frågan här, i fall att det är någon som vet... :)
 
6 meter är den sträcka som i många fall är prickad på en tomtkarta (dock inte alltid). På prickad mark får man för det mesta överhuvudtaget inte bygga någonting.

Jag tror att tanken med den prickade marken är att kommunen skall i en avlägsen framtid kunna bredda gata eller trotoar. Då vill man inte behöva lösa in divserse byggnationer.
 
Hmm ok ja det kan jag förstå men hur gör då folk som faktiskt byggar murar runt hela sina tomter även på framsidan? Eller är det en viss höjd man får bygga? ::)
 
jessicaodanne skrev:
Hmm ok ja det kan jag förstå men hur gör då folk som faktiskt byggar murar runt hela sina tomter även på framsidan? Eller är det en viss höjd man får bygga? ::)
Hej detr är inga problem att få tag folk på kommunen, det är bara att ringa eller åka dit, Du Måste prata med någon på kommunen, alternativet är ju att bara börja o bygga o se vad grannarna säger..//Goerana
 
Troligen ligger det till såhär. I detaljplanen är 6meter närmast vägen "prickad" dvs "får inte bebyggas".
Mur är i detta fall att betrakta som "anläggning" i och med den kräver bygglov enl pbl 8:2 punkt 7 och får därför inte förekomma i den prickade 6meters zonen.
Givetvis kan du ändå söka och få bygglov med meningen att din mur är en "mindre avvikelse" mot detaljplanen. Isåfall måste byggnadsnämnden först godkänna förslaget och därefter skall dina grannar som berörs tillfrågas.

:cool:
 
Har äntligen fått tag på en (väldigt trevlig!) kvinna på kommunen som kunde svara på min fråga. Vi får bygga vår stödmur på hela sidan mot grannen plus på framsidan. Helst ska den dock inte va högre än 80cm på framsidan mot gatan men man kan få anstånd att bygga högre och på sidan mot grannen så får den va 2m. Dock så bör man ta sig ett snack med grannen om inte så för grannsämjan :)
Så det kändes ju väldigt skönt att få reda på att vi får bygga :D
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
Ja men du får väl inte göra detta utan bygglov?

Alla förändringar av markhöjd över 50cm kräver bygglov (marklov) har jag fått lära mig.
 
Nej vi får inte göra det útan bygglov.Allt över 30cm närmre än 4,5m samt allt över 50cm längre ifrån än 4,5m kräver bygglov i Huddinge kommun.

Jag var mest glad över att vi får bygga en mur för det hade vi tidigare fått höra att vi inte fick. :)
 
Var precis inne på hemsidan och kollade lite och vi kan bara önska lyckatill.
Var i Huddinge ska ni bygga?

Vi bygger på Åkervägen vid centrum.

MVH Niclas och Ella
 
niclasella skrev:
Var precis inne på hemsidan och kollade lite och vi kan bara önska lyckatill.
Var i Huddinge ska ni bygga?

Vi bygger på Åkervägen vid centrum.

MVH Niclas och Ella
Tack :)
Vi ska bygga i Kästa.
Vad bygger ni för hus?
 
Jag har ett liknande problem framför mig med slänt som jag vill fylla till vilket det behövs stödmur. Prickad mark, förstås..

Hur gick det med bygglov för dig TS? Bor även i Huddinge, Kästa, grannar!

Jag funderar även om det finns annan byggteknik som förhindrar jord att spilla ut på gata men som inte innebär uppförande av mothållande mur. Häck? kanske inte hjälper..
 
H hempularen skrev:
Ja men du får väl inte göra detta utan bygglov?Alla förändringar av markhöjd över 50cm kräver bygglov (marklov) har jag fått lära mig.
Och den förändringen av nivå på mark är länkad med förändring av mur med samma höjdnivå (hur hålls annars jord på plats och inte rinner ut). Innebär det då även att höjning av mur upp till 0,5 är tillåtet per automatik?

Min situation är att jag har en väldigt låg mur som kan gynnas av höjning upp till 0,5 m. Så en sådan insats skulle hjälpa en del..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.