Ska installera kaminen inom en snar framtid med klinkers under är tanken. Hade tänkt att såga upp en ruta i parketten, lägga en tunn gips och därefter klinkers. Som ni förstår är rutan inte särskilt stor. Pratade med en släkting som är snickare om det och han tyckte att jag skulle lägga klinkersen på parketten istället. Höjdskillnaden går väl att dölja med en snygg list och tunna klinkers i och för sig men kan det bli bra?
Huset har krypgrund.
 
Vi har lösningen med klinker på parketten (från tidigare ägare). Den kommer att ersättas med ett nedsänkt vid renovering av det rummet. Jag stör mig på kanten, men hos oss så går man runt kaminen mellan de olika rummen, kanske funkar bättre om det är i ett hörn eller längs en långvägg.
Jag tar alltså gärna extrajobbet att göra nedsänkningen för att få ett plant golv.
Man kanske blir mer nöjd om man hittar en riktigt bra list som är bred eller på annat sätt döljer eller minskar nivåskillnaden.

Lycka till :)

/Tobias
 
Tror det blir snyggt om du fräser bort den gamla parketten med överhandsfräsen lägger gips och klinkers.
Lägg en silconsträng i fogen mellen parketten och kinkersen. eftersom parketten vill röra på sig.
Lycka till!
 
Risken om du lägger klinkers direkt på parketten är att fogarna spricker, ett välkännt syndrom i bl.a. hallar, Fräs bort parketten och fäll ned klinkersen ;)
 
Såga ur eller fräs ner,
Att snickarn svarade lägg ovanpå, beror nog mer på att ni var släkt, och han var rädd för att det ska bli gratisarbete ;)
Dels så är ofta parkettgolven flytande, och vill inte klämmas fast under en kamin,
Sen om ni vill byta golv, så är det ju rätt behändigt att slippa lyfta kaminen, utan bara gå fram till klinkret..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.