Takvåningen vinner i ljus och framtida flexibilitet om ni förser det stora rummet med ett par exta fönster i dess "mörkare" halva. En extra fönsterdörr därifrån ut mot den större takterrassen skulle inte heller skada. Om ni i framtiden vill dela av takvåningen får ni då access till uteplats från båda rummen.

Jag vidhåller att takterrassen stör exteriören, och dessutom utgör en riskkonstruktion. Men arkitekten ska dessutom ha beröm för att valda fasadmaterial framhäver mittpartiet fint. Som ett torn!

Lycka till!
 
Jag har insett något VÄLDIGT spännande, och det är att ALLA planlösningar som jag verkligen har fastnat för är souterräng lösningar. Jag måste verkligen börja fundera på vad det är som gör det, för jag satt faktiskt och skissade på något liknande igår, men det blir inte alls lika bra.

En sak dock som jag skulle ändra på vid entrén är att jag skulle sätta WC dörren lite högre upp, på detta sätt så får ni en liten yta till höger att sätta en klädhylla, går kanske att ha en skjut/vikdörr också
 
Jag skulle lägga Master Bedroom på samma våning som köket.
När barnen blir tonåringar kommer dom att sitta uppe sent ibland med kompisar och kolla på teve eller spela spel. Då vill man som vuxen inte gå och lägga sig i rummet bredvid.
Stora Badrummet (SPA) kan vara kvar nere tycker jag men jag skulle jag lägga det mot fasaden med fönster för lite trevligare vistelse.
 
Sedan skulle jag på något sätt se till att få ett större rum på undervåningen så att ni kan husera där när ni har tonåringar, både för er och deras skull ;)

EDIT: Hahaha.... vi fortsätter att tjata på om föräldrasovrummet Anders...de råkar inte vara så att du också har tonåringar hemma och vet vad du talar om *S*
 
Redigerat:
evasch,
Faktum är att jag inte har några tonåringar än! :) Men tiden kommer och detta var något vi tänkte väldigt mycket på när vi planerade vårat hus...
 
Tonåring är ganska exakt 12 år bort för oss, så det är bra att höra från er som befinner er i den situationen redan nu (red efter anders_s inlägg: eller har tänkt er in in situationen ordentligt)! Tanken är att kunna använda gästrummet på entrévåningen om det skulle kännas trångt där nere. Sedan hoppas vi att tonåringarna kan hänga på övre plan med sina polare när vi behöver sova. Där ska en TV-hörna installeras så småningom vilket också gör att vi inte vill få in alltför mycket ljus i det rummet, fast en möjlig utgång till terrassen är ju inte fel...

Vad gäller entrén håller vi helt med om att dörrarna gästrum/WC behöver ändras för att få till en hatthylla mot wc-väggen. Det blir nog i form av en två sneda väggar med dörrar vilket minskar något på ytan av rummen, men det är nödvändigt. Under fönstret i entrén tänkte vi ha en bänk. Annars finns det avhängningsmöjligheter i groventrén på väggen mot köket.

Sedan är det lite andra småsaker vi funderar på, känns som att tvättstugan är lite för liten bland annat...
 
Redigerat:
Mina tips:
Entreplan:
Hall, Groventre, Master Bedroom, badrum, klädförvaring. Kök med matplats och sällskapsdel.
Övervåning:
Kontor/gästrum, tv-del, sällskapsdel (terasser)
Nedre plan:
3 sovrum (1 för dom vuxna så länge det behövs) allrum, teknik, tvätt, badrum, bastu.

Det är ganska få år som barnen behöver sova nära dom vuxna, men ganska lång tid man inte kommer vilja det. Vi låter våran lilla sova i den planerade klädkammaren tills hon blir stor nog. Klädkammaren är på ca 6m2 och har fönster.

Lite synd också att arbetsrum och gästrum får så "prioriterade" placeringar som det ser ut nu. Inte för gäster och då man använder kontoret (mycket?) men väl för övriga rum som jag anser borde ligga högre upp på rankingen. Men det beror ju på som sagt.
 
imported_Anders_S skrev:
Det är ganska få år som barnen behöver sova nära dom vuxna, men ganska lång tid man inte kommer vilja det. Vi låter våran lilla sova i den planerade klädkammaren tills hon blir stor nog. Klädkammaren är på ca 6m2 och har fönster.
Det är väl ungefär lika lång tid barn och föräldrar vill bo nära varandra som det är dom inte vill bo nära varandra. Min erfarenhet säger att det är ganska många barn som vill bo nära mamma och pappa tills dom är ca 10 år. När barnen kommit upp i tonåren, vill många barn komma bort lite från sina föräldrar och föräldrarna vill komma bort lite från barnens (ofta högljudda) intressen och kompisar.

Så 10 år nära föräldrarna +10 år på eget våningsplan är väl en ganska vanlig uppdelning.
 
Ser riktigt spännande ut. Vågar man fråga ungefär vad projektet förväntas kosta?
 
Hej Henrik82 och ni andra,

Tack för all hjälp, mer hjälp kommer att behövas det närmsta året... Vi har nu kommit så långt att vi har två husleverentörer kvar som vi jämför. Jag har lagt ut vår kalkyl under forumets avdelning för prefab trähus http://www.byggahus.se/forum/prefab-traehus/114759-beslut-att-fatta-goetenehus-eller-hus-new-post.html.

Prislappen känns ganska tilltagen, men så får vi nog också ett hus att trivas i under väldigt lång tid!

Billybäver, du skrev tidigare om att du förutsatte en konstruktion med ett gjutet valv, vi har varit inne på det från början men efter lite andra råd har vi nu tänkt om och planerar för träbjälklag. Detta av både ekonomiska och flexibilitetsskäl. Är det hål i huvudet att välja träbjälklag (frågan kanske borde ställas på annan plats i detta underbara forum, men för mig är det praktiskt att samla det mesta på samma ställe...)

Börjar inte närma oss slutet, inte ens början på slutet. Men kanske ett slut på början?!
 
Det finns ingen allenarådande självklar konstruktionslösning. Det går givetvis alldeles utmärkt med trä i båda mellanbjälklagen. Med lite eftertanke blir det precis lika bra som gjutna valv.

Men jag har ett tips: Även om ni tänker lägga lätta golv av exempelvis trä bör ni dimensionera bjälklaget så att det i framtiden blir möjligt att byta till tyngre golv av sten. Golvvärme under sten är oslagbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.