Vi har kommunalt vatten, men vi har tyckt att trycket varit lite lågt. Igår fick vi till slut mätt upp det, 1,6 bar ligger det på!

Så nu börjar vi fundera på hydrofor och pump, en granne ungefär 200m bort och på samma höjd vet jag har fått sin betald av kommunen.
Dock så har vi ingen bra plats att placera den på undervåningen eller övervåningen, skulle det funka att ställa hydroforen på vinden (inredd & isolerad)?
 
Redigerat:
Ja det ska inte vara några problem vad jag kan se. Det enda tråkiga kan väl vara att ni kommer höra pumpen om den står innomhus.
Kommunen har skylldighet att hålla visst tryck, även om jag borde veta vad det är så kommer jag tyvärr inte ihåg det nu. Men under två bar kan jag inte tänka mig annat än att kommunen är skyldig att se till att ni får högre tryck.
 
I Gävle får man vara nöjd med att bara få vatten fram till tomtgränsen, sen om trycket är för dåligt så är det bara att köpa egen pump och se glad ut.
 
weed
Fast kommunen har skyldighet att tillhandahålla ett visst tryck temperatur mm. Ungefär samma sak som att betala för telefon men man endast kan ringa till närmsta grannarna.
 
Svenskt Vatten, VA-verkens branschorganisation, rekommenderar ett lägsta tryck på 15 mvp (1,5 bar) över högsta tappställe i förbindelsepunkt/vid tomtgräns. För ett tappställe som ligger på +60 meter över havet blir rekommenderat tryck 75 mvp (60 + 15). Rekommendationerna gäller dock inte om det är fråga om att förse särskilt högt belägna byggnader med vatten. Det kan då bli aktuellt med enskild tryckstegring för att få fullgott vattentryck inom fastigheten.

http://www.svensktvatten.se
 
Läste precis följande i "Allmänna bestämmelser för brukande av kommunens allmänna vatten- och avloppsanläggning":

"Va-verkets leveransskyldighet avser endast vatten av den kvalitet som erfordras för hushållsändamål. Verket garanterar inte att visst vattentryck alltid upprätthålls eller att viss vattenmängd per tidsenhet alltid kan levereras."
 
duell
Om det är tillfälliga tryckförändringar är en sak men om det alltid är för lågt tryck bör det åtgärdas av kommunen
 
Jag har precis pratat med kommunens VA-ingenjör och han tyckte att 1,6 bar var ett bra värde.
Ang. att fastigheter i området fått sina tryckstegringsonordningar betalda av kommunen gällde "bara vissa äldre fastigheter".

Är det någon som kan peka på några krav på minsta godkända tryck? Jag har tittat bla hos Svenskt Vatten och VA-nämnden, men jag har inte hittat ngt.
 
1,5 bar är jag 99% säker på men det kan vara 1bar. Dock ligger du över i vilket fall även om det är precis på gränsen. Det är tyvärr ett väldigt lågt lägsta tryck dom måste hålla. Jag trodde tidigare att det var kring 2bar som jag skrev men efter att hört på kontoret så visade det sig att det var ännu lägre
 
Jag bjuder på denna även om det strider mot det jag sagt och inte alls är till hjälp för dig tyvärr.


Vattnets kvalitet, tryck och mängd
27. Förvaltningens leveransskyldighet avser endast vatten av dricksvattenkvalitet.
Förvaltningen garanterar inte att visst vattentryck alltid upprätthålls eller att viss
vattenmängd per tidsenhet alltid kan levereras

http://www.sundbyberg.se/download/18.3c2ce57710bd872e82c8000375/ABVA+02.pdf
 
Har nu börjat fundera närmare på en lösning på detta problem.

Jag har tre olika placeringar av pump och ev. tank:
1 I garaget som ligger vägg i vägg med grovköket och inkommande vatten.
2 Under trappan mellan vån 2 och vinden (trappan hamnar rakt ovanför grovköket).
3 På vinden.
Enklast slangdragning blir det med alt. 2, nackdelen där är att anläggningen hamnar då vägg i vägg med ett sovrum, till och med mot väggen med sängen. Dock så kan man ju isolera en hel del extra eftersom det ändå är "dött" utrymme.

Nästa fråga är vilken typ av anläggning som man ska välja, räcker det med en Jet-pump? Ska man ha en liten hydropress, en hydrofor (150-250l) eller köra helt utan tank? Det skiljer ju en helt del i både pris och utrymmeskrav.
 
Göran.W
Hej tänk på att en hydrofor avger kondens vatten på utsidan när det är varm runt den.
Min egna hydrofor i källaren avger flera liter om dagen när det är varmt och fuktigt på sommaren.
 
Isolerar man hydroforen så är det inget problem med kondens.

Till duell: Tank måste du ha, så stor som får plats. Det är pumpen som låter, hydro-press/for är tyst.

Protte
 
Nu funderar jag på en Grundfos MQ3-45 monterad i garaget i en liten ljuddämpad låda.
Nackdelen med tank är att både vind och garage är uppvärmda och jag vill inte ha ljummet kallvatten, har redan det i köket tack vare att KV-ledningen är dragen i plattan (ungefär brevid en golvvärmeslinga).
 
Isolerar man hydroforen så är det inget problem med att vattnet blir varmt

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.