T
Går för övrigt att skära runda hål till dosor också med vinkelslipen, bara att rotera vinkelslipen så att det blir en massa tårtbitar!
 
Thomas59
Mats Bengtsson skrev:
Att skära från hörnet är lätt. Men när du är inne i plattan så är vinkelslipen en skiva med stor diamater. Det hål den gör är ett hål med stor diameter, alternativt ett hål där bara en del av skivan gått igenom, och resten är kvar och måste tas bort med ett lämpligt verktyg.

Det är det lämpliga verktyget jag letar efter, inte en vinkleslip.

En Dremel, till skillnad från en vinkelslip, har skivor med liten diameter, så den fungerar för ändamålet. En Fein/Bosch kräver lite större hål för atrt få plats, men de hål jag skall göra är stora nog, så de passar också.

--- Mats ---
Jag använder inte skivor utan en speciell karbidslip"pinne". Finns även en stödkrage som man sätter på Dremeln och som sen vilar på kakelplattan. Den gör att det är lättare att få fina snitt. Tänk fräsmaskin så förstår du.
 
Mats Bengtsson skrev:
Vad är måttne på det minsta fyrkantiga hål du kan skära ut i mitten av en kakelplatta med en vinkelslip?

--- Mats ---
Observera att det blir snyggast om man skär på plattans baksida. Vänd och titta ofta om du är osäker.
Vanlig diamantskiva för en hundring till vinkelslipen blir jättebra.
 
Här har du ytterligare ett tips: Senaste JULA-katalogen sid 80 Där hittar du FERM minicirkelsåg till vilken bla finns en diamantklinga 50 mm. Går utmärkt att skära kakel och klinker. Men som alltid när man vill ha ett perfekt fyrkantigt hål så blir det till att använda en kakelsåg i hörnen.
Tyvärr får man pynta en del för maskin och trissa: 895 resp 149 spänn
 
Jag tycker mig någon gång ha sett att det finns blad till Black & Decker sticksåg, är det något som fungerar?
 
Jag använde bosch kakelblad till sticksåg för att såga ett runt 105mm-hål i en kakelplatta (mitt i) och det fungerade väldigt bra. Jag tejpade min sticksåg på undersidan för att inte riskera att repa plattan (lite överambitiöst kanske...).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.