Jag ska bygga uterum i sommar. Det ska byggas på en limträstomme i byggsats, på vilken jag ska lägga betongtegel. Uterummet kommer att bestå av isolerglas med ett U-värde på 3 och golvet (träbjälklag) ska isoleras med 70 mm cellplast under trägolvet. Mina funderingar gäller isolering samt utförande.

Takbalkarna har en höjd på 225 mm och jag tänker så här:
1. Pannor
2. Läkt
3. Bärläkt
4. Takpapp
5. Råspont
7. Luftspalt
8. Masonit som ligger på takbalkarna
9. 125 mm isolering
10. Plast
11. Reglar 45*45, cc 60
12. Pärlspontspanel

Med denna konstruktion blir det 42 mm kvar på takbalkarna synligt nedåt.

Har jag tänkt rätt?
Räcker 125 mm isolering? Kanske till och med 95 mm räcker?
Måste man ha luftspalt och masonit under råsponten?
Hur tätar man plasten mot takbalkarna? Räcker det att häfta fast kanterna?
 
Frågan är vad du ska ha det till. I mina öron så verkar det overkill att ha plastfolie i ett uterum, men är det en vinterträdgård så är helt rätt.

Kommer resten av uterummet att vara helt tätt?


Generellt kan jag säga att du bör ha luftspalt och det räcker att häfta fast plastfolien.
 
Det kommer att vara mer ett uterum än en vinterträdgård, men jag kommer att isolera golvet med 70 mm cellplast och lägga in ett furugolv. Väggarna kommer att vara isolerglas men U-värde 3 samt isolerad panel.

Därför tänker jag mig att göra taket hyffsat ordentligt från början, så att man inte ångrar sig sedan...

Hur mycket isolering i taket är lagom?
 
Om du har plast i taket så är det att rekommendera att du har rummet uppvärmt under vintern.

Jag tycker att 125 mm isolering i taket är tillräckligt i ett uterum.
 
Tack för dina svar.

Nej, jag kommer inte att ha uppvärmt under vintern, ska jag skippa plasten då? Ska jag då lägga isoleringen direkt på innertaket av pärlspont?

Kan man byta ut masoniten mot något annat? Vindpapp kanske? Det är väl endast till för att kondens från råsponten inte ska sugas upp av isoleringen...

/Jisse
 
Plasten är till för att fukten inte ska kondeseras i isoleringen. Fukt kondenseras på den varma sidan, vilket normalt är innesidan. På sommaren kommer således den varma sidan att vara utesidan om plasten och då kommer fukten att kondenseras där. Detta kanske bara blir en teoretisk fråga när det rör uterum eftersom det förmodligen kommer att vara välventilerat. Dessutom blir den stora temperaturskillnaden normalt på vintern, men inte i ditt fall eftersom du inte värmer upp uterummet då. Jag hade skippat plasten i ett uterum som inte är uppvärmd på vintern, men inte i en vinterträdgård som är uppvärmd året om.

Du kan spänna vindpapp mellan isoleringen och pärsponten, det bli enklare att sätta sponten då.

Anledningen till att du sätter masonit är att isoleringen ska hållas tillbaka och inte täppa igen luftspalten. Det är ett billigt material att göra detta med. Om du ersätter detta med vindpapp så kan isoleringen förmodligen trycka tillbaka denna, därför är det inte bra. Om du spänner vindpappen väldigt hårt kanske det skulle kunna fungera.

Om du vill ersätta masoniten med något så får du använda din fantasi, men se till att isoleringen inte kan pressas upp mot råsponten eftersom luftspalten då förvinner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.