BiFuel skrev:
Så kan man ju se det... ett annat sätt att se det är att med björk blir vedkostnaden mer än 15% högre ;)
Om man lätt kunde spara så mycket på alla andra områden skulle man snart ha tjänat en hacka. Här äts väl viss del upp av att björken ger mer energi... men ändå.
Ja, det finns olika sätt att se på saken. :)
Om man ska prata om bra pannved tror jag det är viktigare hur veden ser ut.
Jag menar, det är oerhört värdefullt att ha rak och lättravad ved som ger bra ilägg utan en massa luft mellan klabbarna i pannan.

Om det ena alternativet är raka och fina klabbar och det andra mest består av krokigt och vresigt/knöligt, så är det rakare alternativet värdefullare oavsett vilket träslag det är.
 
Redigerat:
gråal är inte ens värt att lägga i pannan, aspen försvinner för fort, björken är bäst om man inte kommer över valnöt ;) eller körsbär/äppelträd...
 
  • Gilla
mangomüsli
  • Laddar…
Lutar väl åt att det blir björk kanske... vi ska även ha veden till att myselda i kamin och kakelugn framöver. Då lär ju björk vara finfint :)
 
jag eldar mest barrved som är 60-75år med diameter på 5-9 cm, kanonbra
 
Själv använder jag vilken ved som helst.
 
BiFuel skrev:
Om man köper färdigkluven färsk ved i april-maj, hinner den torka på ett år (lagrad i carport eller liknande)?
Det ska inte va nån fara till hösten.Det är även bra man tar in lite i pannrummet några dar innan man ska elda den.:)
 
Ja huvudsaken är att den är torr någorlunda rak så att det blir mindre luft mellan klabbarna sen får den gärna vara blandad,lite gran med ger "sprätt" som skakar om i glödbädden / får veden att falla ner.
 
blandad,lite gran
Gran och barr är ju bra att tända med om inte annat
 
när veden "klingar" så kan man få in den under tak och ta in den i pannrummet 1-2 veckor innan man eldar upp den så är den finfin...
 
Eldningstorrt väger gran 0,4 kg/dm³, björk 0,5 kg/dm³ och bok 0,6 kg/dm³. Ungefär.
Energiinnehållet per kilogram är i princip detsamma.
 
Hur noga och ofta man sotar gör nog minst lika stor skillnad som vilken ved man använder.
Skulle även tro att det är en fördel att ha samma sorts ved inte barr och löv blandat för då blir det väldigt svårt att ställa in pannan optimalt.
Olika trädslag behöver olika mycket primär/sekundärluft.
 
Herregud, jag vet inte ens vad primär- och sekundärluft är :D
Låter som att jag har en del att lära mig om eldningen när vi flyttar in!
 
gnoll skrev:
jag eldar mest barrved som är 60-75år med diameter på 5-9 cm, kanonbra
Undertryckt gran gör man väl gärdesgårdar... Inte elda upp.
 
Göran.W
Jag tycker Alm är riktigt bra att elda men det är svårt att få tag i klyvt och det torkar relativt långsamt.
Alm stockar går att få tag i billigt men det är ett ganska styvt arbete med Alm gämfört med björk.
 
Just nu har jag kommit fram till ett parti asp i mina vedtravar.
Asp är som balsaträ i jämförelse med björken som jag precis har eldat upp.

Men vad fan, aspveden brinner ju och ger fin värme den med.
Gran också.
Man tager hvad man haver som den snåle vedeldare man är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.