Jag håller att byta ut köksblandaren. Den har 3/8" invändig gänga och det sitter 12 mm kopparrör under diskhon. Jag var och köpte en klämringskoppling för 12 mm rör med 3/8" utvändig gänga.
Nu till problemet: Mitt 12 mm rör är inte 12 mm, utan 12,15 mm och passar inte klämringskopplingen. Röret är förmodligen sen huset byggdes på 60-talet. Vad ska jag göra?
 
Röret kan ha fått lite stryk, antar att det är ganska tjockväggigt? Putsa av det med smärgelduk, lugnt å fint så går det nog att få ihop.
 
Tack, visste inte om jag vågade putsa på röret. Ganska tjocka väggar.
 
En lätt putsning är ingen fara, tror inte du behöver ner till 12 prick för att få på kopplingen heller.
 
Det gick inte fullt så bra som tänkt. Putsade ner så delen med invändig gänga gick på röret, men det läcker.
Finns det något annat sätt att göra det på?
 
hade du stödhylsa i?
Dra åt hårdare?
 
stäng av vattnet smörj, och dra ihop igen
 
Stödhylsa hade jag. Drar åt hårdare i morgon. Vågade inte dra mer än 1,5 varv som det stod på förpackningen.

Smörja gängorna?
 
Smörja gäng och glidytor (klämringen mot halvkopplingen) är aldrig fel, sen drar du till det blir tätt..
 
tobiasjansson skrev:
Det gick inte fullt så bra som tänkt. Putsade ner så delen med invändig gänga gick på röret, men det läcker.
Finns det något annat sätt att göra det på?
Hur slipade du röret? Man får inte göra rörelsen längs med röret. Man ska slipa med en vridande rörelse runt röret. Annars kan slipspåren bli "kanaler" under klämringen.

/Hasse
 
Lyckades förmodligen inte helt med slipningen. Funderar på att ge upp slipningen.

Fanns det möjligen 1/2"-rör på 60/70-talet istället för 12 mm som jag trodde att det var?
 
Möjligt att det kan vara halvtum.
Men visst faen ska det gå att få det där tätt.
Smörj klämringen, röränden och överfallsmuttern, Locherpasta använder rörkrökarna men ta den smörja du har, dra kopplingen, släpp ev en aning och dra igen.
En torr koppling kan skära, finns det (för grova) repor på rörände eller klämring så läcker det.
 
Möjligt att det kan vara halvtum.
Men visst faen ska det gå att få det där tätt.
Smörj klämringen, röränden och överfallsmuttern, Locherpasta använder rörkrökarna men ta den smörja du har, dra kopplingen, släpp ev en aning och dra igen.
En torr koppling kan skära, finns det (för grova) repor på rörände eller klämring så läcker det.
 
Que? Dubbelpost...

När jag tänker en gång till så är en halv tum 12,7 mm så det är nog trots allt ett 12-rör.
 
Kan inte ge nåt råd om hur många varv kopplingen ska dras, det beror nämligen på gängstigningen vilken varierar med fabrikat på kopplingen...man får ha lite feeling i armen och dra lagom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.