Har lagt massa jobb på att göra om på källarplanet i vårt sutteränghus. Vi gjöt slutligen en 86kvm platta med självkompakterande betong. Misstaget var att den snickaren som vi använde antagligen inte kände till hur självkompakterande betong fungerar för han drog bara av en gång och vad som händer då är att betongen jäser tillbaka. Resultatet blev ett väldigt ojämt golv som är 2 cm över önskad nivå på vissa ställen och 1 cm över önskad nivå på andra ställen. Den åtgärd som vi blivit rekommenderade är att utgå från den högsta nivån och flytspackla överallt upp till den vilket säkert är vettigt och relativt enkelt. Vi skulle dock ha ner det till den nivån som vi siktade på från början. Vad kan man göra då? Går det fräsa eller slipa ner en betongplatta på 80kvm 1-2 cm? Till saken hör också att det är ingjuten golvvärme (20mm PEX), vi tänkte gjuta plattan 8cm men den blev nu 9-10cm och vi tänker lägga parkett på plattan när den torkat ur. Tacksam för alla möjliga förslag på lösningar!
 
Jag hyrde en Hilti DG 150 på cramo - en diamantslip för betong. Gick väldigt fort att avverka material, men dammar något fruktansvärt..

Använde dock bara maskinen för att ta bort några småpucklar. Skulle personligen tveka inför att behöva slipa 80 kvm, men det går säkert bara man gett sig fan på det ;). Finns säkert större maskiner att hyra misstänker jag, lär väl kosta därefter dock.

/M
 
Ska du slipa ner 1 cm så har du att göra ett tag, du kan ju hyra en stor htc-maskin av tex cramo, men det är inte riktigt så enkelt. Det finns ett antal olika sorters diamantverktyg till dessa och använder du fel så går dessa åt som smör i solsken, och dessa vektyg är inte jättebilliga.
Det enda rätta är att låta en firma som har rutin på betongslipning titta på det. Är det en firma som gjöt så borde dom stå för kostnaden eftersom arbetet är så dåligt utfört.
 
Tack för svaren! Tyvärr la jag inte ut det på en firma utan en enskild snickare hjälpte till. Har sett honom gjuta innan med vanlig betong och rotationslaser och det blev bra men självkompakterande kräver tydligen andra åtgärder som han inte verkar haft kännedom om. Blev billigt och smidigt att utföra själva gjutningen men mycket dumt i efterhand.... men det är ju alltid lätt att vara efterklok...

Angående betongslip så tror jag inte det går att slipa så mycket som 2cm men däremot kanske man kan fräsa? Något i den här stilen kanske kan funka?

http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/ProductGroup.aspx?id=7578&epslanguage=SV

Förstår att det egentligen är bättre att ta in en firma som kan slipa för att spara på diamantverktygen... sågade sjäv rätt mycket betong när vi rev ut den gamla plattan och det gick åt rätt många diamantklingor då fast det var vanliga till vinkelslip så de var inte så dyra...

Om man nu ändå skulle ge sig på det själv, vad är det värsta som kan hända? Att vertygen slits mycket och man får betala multum för varje millimeter till tex. cramo? Eller kan det hända värre saker?
 
...tycker det låter som helt orimligt mycket jobb för bara någon centimeters förlorad takhöjd? Tänk om!

Flytspackla och se glad ut.
 
@MathiasS

Jo du är inte den förste som säger att flytspackla till högstanivån är det enda rätta :) Och jag kan hålla med om att det egentligen är så..

Det som grämer mig är inte takhöjden utan att det blir konstiga nivåskillnader vid trösklar och den fina trappan som leder till undervåningen....

När du ändå är med på tråden vill jag passa på att tacka dig för din idé med vattenkyld vinkelslip. Jag byggde en liknande konstruktion av en FERM vinkelslip från jula och sågade upp 86 kvm betong som nog var i snitt 10-12cm med den utan att det dammade något alls :).... Betydligt bättre än att hyra en betongsåg utan vattenkylning...

Här är en bild på min moddade vinkelslip:

http://4.bp.blogspot.com/_vWTw07OjBgc/SKyWy1iO1dI/AAAAAAAAAGY/mvdzjQOafCE/s1600-h/IMG_2342.JPG

och så här såg det ut efter jag använt den en del:

http://3.bp.blogspot.com/_vWTw07OjBgc/SL6Fa66jCzI/AAAAAAAAAIQ/D8n8nCKOyPE/s1600-h/IMG_2377.JPG

Finns lite mer bilder på vår byggblog om någon är intresserad...

http://stralandehem.blogspot.com
 
Redigerat:
Jag tror faktiskt du löser detta med nivåskillnaderna utan problem. Trösklar är ju gjorda för att ta upp lite diff och ett par centimter är ju ingenting i det sammanhanget. Trappan borde väl också lösa sig - första steget blir lite lägre än övriga...?

Kul att du hade användning för vinkelslipstipset - olyckskorparna (dvs elnissarna) på forumet har på senare år varit säkra på att man kommer dö av en elchock om man gör sådär men du överlevde visst du också.... ;)
 
  • Gilla
vreq
  • Laddar…
Jag skulle nog säga att det värsta som kan hända är att det kostar en rejäl slant för slipverktyg samtidigt som du kanske inte kommer någonstans.
 
Du kan glömma att slipa ner 1cm härdad betong på den ytan! Jag hyrde en oscilerande diamantslip för att jämna av mitt betonggolv (också SKB). Den fick bort större delen av topparna på den gropiga ytan men mer klarade den inte. Det funkade för mitt ändamål, men det du vill göra är en helt annan sak. Jag lovar dig att det inte kommer att gå!
 
Det enda rätta när man ska avverka betong är att fräsa ner den. Köra med en diamantslip tar alldeles för lång tid och kan bli hur dyrt som helst.

Är det vibrationsfri betong ni har kört med? I så fall säger jag lycka till. Den är stenhård, nästan ingen idé att ge sig på att slipa efter att den har brunnit.

Kommer ihåg att jag hyrde ut en diamantslip till en kund för ett tag sedan där golvet hade blivit lite ful yta på. Har för mig att det var runt 20m2. Slitaget gick på 6000:- + moms och då skulle han ändå inte slipa ner så mycket.

http://www.epox.se/Ytfras.htm

Ytfräsar finns hos alla uthyrare, priserna varierar nog rätt mycket men det du ska se upp med är om slitaget ingår i hyran eller om de mäter så att du får betala extra för det.

Sen såg jag att det var någon som skrev tidigare att det dammar mycket och det kan jag intyga att det gör, enormt mycket. Hyr samtidigt en rejäl stoftavskiljare och en luftrenare. Använd munskydd.
 
Stort tack till alla som svarat!

Som jag förstår det gäller följande:

1. Det enklaste/billigaste är att flytspackla till högsta punkten
2. Det går inte slipa så mycket som 1-2 cm utan man måste fräsa (fast åsikterna verka gå isär på denna punkt).
3. Slitage för verktyg är den stora kostnaden/risken.

Har en fråga till. Hörde att om man kör med ytfräs kan det hända att man kommer åt någon golvvärmeslang som flutit upp till ytan. Vi har lagt slangen direkt mot cellplasten med sånna där hållare med hullingar som man kör ner i cellplasten, sen armeringsmattor 6150 med distanser på 50mm ovanpå slangen och sen tänkt gjuta 8cm men det blev 8-10cm. Jag tycker att risken att någon del av golvvärmeslangen är inom 1-2 cm från ytan borde vara rätt liten. Någon som tror detta skulle vara en risk vid ytfräsning? Kan man fräsa 1-2 cm inom tolerans +/- några millimeter eller är det risk att man tar mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.