Bosch Exclusive tvättmaskin WLF2480SN har slutat att snurra trumman! Maskinen är ca 5 år. När den var två så slutade den att centrifugera och då var det kolen som var slut. Det har jag kollat nu också men när man ohm-mäter på dem på motorn så är det inte avbrott. När den var 3 år så gick ett kretskort sönder så att den tog inte in vatten.
Nu startar alltså motorn inte alls, inte för tvätt och inte för centrifug. Vad kan jag göra annat än köpa ny maskin?
 
Cylinda gör (enligt min egen och bekantas erfarenhet) väldigt bra tvättmaskiner som jag verkligen rekommenderar. Jag är själv inne på den tredje varav ingen gått sönder utan följt med boenden som sålts. Den senaste har ersatte en trasig whirlpol , som när jag körde den till tippen gick sönder ytterliggare så att man verkligen såg innandömets röpplighet...
 
Kurtivan skrev:
Nu startar alltså motorn inte alls, inte för tvätt och inte för centrifug. Vad kan jag göra annat än köpa ny maskin?
Har du kollat säkringen/säkringarna?
Fungerar låset på luckan? Ibland räcker det med att trycka till luckan lite extra, för att den ska starta.
 
Ja den tar in vatten och pumpar ut, men motorn rör sig inte. Kontrollerat motorn genom att mäta om det fanns motstånd mellan kolen, och det var det.
 
Om jag ställer den på proram för kallt (bara för att den snabbt ska komma igång) så tar den in vatten sedan händer inget annat än att det säger knäpp-knäpp ungefär 1 gång i minuten bakom där vreden sitter. Har den totalt glömt bort att snurra trumman?
 
Det där knäpp-knäpp brukar innebära att programverket är i olag.
Det är tyvärr ofta dyrt att byta. :(
 
Hej. Skulle tro att knäpp-knäpp är relän på kortet som drar till motorn beroende på vilket håll den ska snurra. Kolla kolen en gång till för det verkar som det är det som är ditt problem(eller tvättmaskinens;-)). Sitter där någon kondensator till motorn??
 
Kollat motorn igen. Kolen korta men når fram och har fjädertryck. Satt 240V direkt på kolen och då snurrar motorn igång. Det kanske inte var bra sätt att testa?
Det är 6 stift i motorn anslutning. På båda yttersta finns det motstånd när man mäter. Mäter man växelström i kontakten som ska anslutas till motorn så får man, när man startat maskinen, nada på ett av paren och 6 volt på ett. Kan det vara ngt med kretskortet som är galet?
 
Snurrar den inte över huvudtaget, har du satt den på centrifugering enbart? Ja om motor och kol är ok så verkar det som att programverk/kretskortet lagt av. Men om reläet drar på kretskortet så borde du kunna mäta så du får spänning till motorn. Du hittar ingen kondensator till motorn?
 
Nja, jag vet inte om det finns, det är en del grejor som sitter inplastat tillsammans med kolen.
 
Nu har jag tagit loss kretskortet och hittat att en bana där är bränd. Undrar varför? Kanske kan man löda över avbrottet med en kabel?
 
Det kan vara värt ett försök. Kan kortet ha kommit i kontakt med vatten?
 
Händer att man underdimensionerat kopparbanan. Arean utgörs av en tunn folie som lätt kan bli överbelastad och börjar den lossa från själva kretskortet så går den av till slut. Andra orsaker kan vara kraftiga överspänningar, åskskador. Testa och reparera. Ibland funkar det.
 
Nu är det lött in en bit koppartråd över avbrottet och maskinen är provkörd utan tvätt och då fungerade den. Återstår att se om det funkar med en riktig tvätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.