hallo
är det någon som kan hjälpa mig räkna ut vad huset drar i kwh / år om jag förbrukar 0,9 kubikmeter inomhustorkad björkved i veckan vid ca 0 grader utomhus temp......ska tillägga att huset ligger i nordvästra blekinge
mvh micke
 
HEJ!
1m3 ved brukar väl vara ca. 1000 kw.
1m3 olja är väl ca 10 000 kw.

Någon annan får bedöma om det är lite eller mycket,
Själv eldar jag i kakelugn än så länge och förbrukar ca. 80 liter/dag ,ca 560 liter / vecka.
Känner mig rätt nöjd med det.

MVH / plm
 
Redigerat:
Normalisolerad 100m2 fönster~12% av fasad vindförhållande?
+20 2.0kw ?--värma golv badrum--
+10 3.8kw
0 5.5
-10 7.3
-20 9.0
-30 10.8
+ ungefär 2kw FRÅN vv/ dygn=som är förluster från uppvärmningen av vv värmestrålning (kommer huset tillgodo läckaget av VVb varierar stort mellan olika modeller)
gammal tabell men man kan få en uppfattning om förbrukningen en nybyggd villa bättre isolerad större m2 samma kw
 
Redigerat:
pr95 skrev:
Normalisolerad 100m2 fönster~12% av fasad vindförhållande?
+20 2.0kw ?--värma golv badrum--
+10 3.8kw
0 5.5
-10 7.3
-20 9.0
-30 10.8
+ ungefär 2kw till vv/ dygn
gammal tabell men man kan få en uppfattning om förbrukningen en nybyggd villa bättre isolerad större m2 samma kw
Jag antar att kw är per timme och inte dygn för värme men att det bara skulle gå 2kw/dygn till vv låter väldigt lite, borde knappt räcka för att koka kaffe i storpannan :).
Jag brukar förbruka ca 450kw för vv per månad på 2 vuxna och 2 barn.
 
Verkar vara en vanlig siffra bland dom som kollat har en förbrukning på 8-12 kWh/dygn för vv.. Hade du haft pellets skulle det gått ca 200-230 kg i veckan vilket inte är helt tokigt om inte huset är litet o står i skåne..

Jag ligger senaste veckan på ca 160 kg pellets för att värma 200 m2 i västerbotten
 
tack så mycke för infon .....det skulle betyda att jag för brukar ca 25000 kw per år,,,,,gör av med ca 25 kubik ved(staplat mått) på ca 290 kvm upp värmd yta ink varmvatten,,,,snålar inte på värmen ska jag tillägga :))
 
Kom ihåg skillnaden på kwh och kw
Stor skillnad.
kw är effekt. Arbete som görs för ögonblicket. Hur fort elmätare snurrar för tilllfället.
kwh är är mängden energi. Hur mycket el det gått åt på ett år.

Mats
 
El_-micke skrev:
tack så mycke för infon .....det skulle betyda att jag för brukar ca 25000 kw per år,,,,,gör av med ca 25 kubik ved(staplat mått) på ca 290 kvm upp värmd yta ink varmvatten,,,,snålar inte på värmen ska jag tillägga :))
Ganska lika för mig.
+ att jag gör av med ca 7500 kwh hushållsel också.
 
Liten rättelse av tidigare inlägg #3det blev lite oklart uttryckt!!
Hoppas det klarnar nu, ibland tänker man mera än det som blir skrivet sas tror att alla andra också förstår,läser mellan raderna
:det är ibland svårt att uttrycka sig klart i text

mvhpr95
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.