Status
Tråden går ej att kommentera.
Sökarn
Våra små tömmer vi rakt ut eller till dagvattnet, ska en stor vara till kopplad avloppet eller valfritt?
 
Pump tror jag. Det finns ju billiga sänkbara som tar uppemot 10 kubbar i timmen. Normalt tömmer man inte en stor pool ;)
 
Hävert teknik med typ vanlig trädgårdsslang 1-2st. Större pooler om dom måste tömmas bör ske långsamt.Ca 20min/cm tills det återstår 20% av höjden/djupet då sänker man till 30min/cm. Obs! Gäller pooler med keramik.
Liner är nog inte lika känslig men viss försiktighet skadar nog inte det finns ju fortfarande en stomme som varit belastad med trycket från vattnet.

Men som sagt pooler ska inte behöva tömmas normalt sett.
 
Sökarn skrev:
Våra små tömmer vi rakt ut eller till dagvattnet, ska en stor vara till kopplad avloppet eller valfritt?
Gissar att det kanske beror på vilka kemikalier som vattnet innehåller? Hör efter med kommunen om du får släppa det i dagvattnet (vilket borde vara att föredra med tanke på reningsverk)
 
Göran.W
Töm aldrig en större pool i avloppet för det kan slå ut bio reningen på reningsverket.
Dagvattnet är inte heller någon bra ide för det tar död mikro organismer och annat djurliv i vattnet.
Det bästa är att tömma det på gräsmattan eller någon annanstans på marken.
Kloret bryts ner på under 1 dygn dvs långt innan det når grund vattent .
 
När jag frågade hos min kommun så var det dagvatten avloppet som gällde...
 
Göran.W
Bor man i ett större samhälle kan väl dag vattnet vara ok men i en mindre by går dagvattnet ofta ut i en mindre bäck och då är det inte att rekomedera för det blandas inte med så mycket annat dag vatten och då kan hela bäcken bli klorarad ach det är ju mindre bra.
 
Sen är det väl en fråga om när man räknar med att tömma den också. Görs det innan uppstarten på våren finns ju inte mycket klor i vattnet alls. Gör du det mitt under säsongen är det ju en helt annan sak.
 
Milkshaken
Lite korrigeringar från mig här....
vissa skriver att man inte behöver tömma en stor pool...
Jag har en Pahlénare med trästomme, (Plywood och träreglar) och liner på insidan...
Jag måste tömma min pool på hösten, dock får jag inte tömma hela...
Såhär är det...
Inblåsmunstyckena kan frysa sönder i anslutningarna om man inte sänker vattnet till under dom..
Samtidigt så får jag inte på hösten tappa ur hela poolen och låta det vara tomt på vintern då marktrycket blir för stort, och kan rasera väggarna...

Min pool är 8X4X1,5 = 48kbm

jag tappar ur poolen med Waste, på filteranläggningen... Då försvinner ca, 8 kbm genom bräddavloppet, resten tar jag med en billig dränkbar pump som jag för slangen ned i avloppsbrunnen... Inga problem... Samtidigt som man får bort vattnet så blir ju avloppsstammarna rengjorda och klorerade. Kommer en så pass liten mängd med klor till reningsverket på det viset...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.