Hej,

Jag har en fundering om radon. Jag bor i ett område med mycket lera som övertäcker gruslager. I de hus som finns direkt på grusåsen förekommer höga radonhalter, det vet jag. I det område där jag bor så är också halterna i en del hus relativt höga. En orsak till att radonet kommer in i husen borde vara att det transporteras i ledningsgravar med fyllnadsmassor som är mer genomsläppliga och kommer in i husen. Borde inte då en omdränering av ett hus kunna bidra till ökade halter av radon i inomhusluften?

Vårt hus är omdränerat sedan ca 10 år tillbaka men flera av grannarnas är det inte och de har också halter över riktvärdet men inte lika höga som våra. Ett av de andra husen som har höga halter i samma omfattning som vårat är även det omdränerat.

Detta är bara en spekulation, tänkte att kanske det finns någon på detta forum med lite mer kunskaper i ämnet.
 
Nej, ett korrekt utförd omdränering borde snarare reducera Radonbelastningen. Det är dock att rekomedera att ta hänsyn till den speciella problematik som kan förekomma vid exempelvis grusås när man tar ställning till utförandet.

Era radonvärden ska inte jämföras med grannfastigheterna i första hand, utan jämförelsen bör göras mellan er fastighet FÖRE omdränering och samma hus EFTER.
 
Redigerat:
Dräneringen gjordes för ca 15 år sen och inga mätningar finns för perioden före så det är svårt att säga om det ökat eller minskat.

Min tanke var att om radon kan komma in i huset via ledingsgravar till ledningar varför kan det inte lika gärna komma in i huset via ledningsgravar runt huset och sedan sippra in i sprickor i grunden? Dräneringen går ju ut till dagvattennätet i gatan. Kring ledningsgravarna finns lera som inte leder gasen lika bra.

Men det var bara en fundering, vet inte om det stämmer. Sedan kan det kanske bero på varifrån gruset i ledningsgravarna är hämtat, om det innehåller radium som kan bilda radongas?
 
Det kan ju tänkas att en omdränering från en lösning med kallasfalt som tätskikt till en lösning med platon/iso-/pordrän etc skulle resultera i högre radonhalter. Detta pga de senare lösningarna kräver "diffusionsöppen" yttervägg, dvs man måste ta bort ev tätskikt innan platon eller iso/pordrän läggs på. Detta bör rimligtvis även innebär större risk för inläckande radon via källarväggarna.

//
 
Koppla på en kanalfläkt på dräneringen så kommer du garanterat få ner radonhalten avsevärt. En lätt och billig åtgärd
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.