Vi ska renovera nästan hela vårt hus men har bestämt att göra det i omgångar. Vi börjar med själva boytan och sen, förmodligen om ett år, kommer vi att fixa grunden o källaren. Avloppsstammarna behöver bytas i hela huset, men nu funderar vi på hur vi gör med källaren? Vi kommer att fixa badrum på ovanvåningen med en gång, men när ska vi byta stammarna nere i källaren? Eventuellt kommer vi att bila ut golvet i källaren för att kunna använda källarutrymmet mer och göra bl.a. ett badrum där, så byter man stammar nu blir det rätt mycket pengar för något som ändå måste göras om rätt snart. Men vågar man chansa? Huset är från 30-talet och de som bott där har använt badrum o våtutrymme sparsamt, men vi har småbarn och kör tvättmaskinen så gott som varje dag. Vad tror ni, hur ska man resonera?
 
Så länge du inte tänker börja nytja källaren till annat än föråd så skulle jag skjuta den kostnaden på framtiden då ni inte nu vet om ni vill bila upp hela golvet eller bara för avlopp. Resonera bara med detta föråd att allt som står på golvet måste tåla vatten eller inte gör nått om det blir förstört. Andra grejer ska stå på hyllor minst 50cm från golvet.
 
Förstår inte problemet, dra ner de nya rören i källaren och skarva med de gamla. Sedan byter ni rören i källaren om några år och skarvar ihop med de nyare från ovanvåningen.

Protte
 
Byt rör eftersom ni far fram och renoverar i bodelen. Dra dem ner till källaren som
prototypen föreslår och skarva ihop dem där med de gamla rören. Då har du allt fixat och klart uppe och behöver inte bekymra dig mer om det. När du så kommer till skott med källaren, har du säkert klart för dig den dagen hur du vill göra där och då är det bara att fortsätta där. När du skarvar ihop rören i källaren, se till att sätta dit ett rensrör också. Bara för att...
 
För att klargöra så gäller det jag skriver bara avloppet i källaren. Att ni byter där ni renoverar tog jag förgivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.